30

Begin bij het begin en stop niet te vroeg

Heeft jouw bedrijf een visie? Ongetwijfeld! Op het vakgebied, op de wens van de markt, op….. van alles. Veel ondernemers hebben een visie, zetten soms zelfs eens een visie op papier, maar niet altijd wordt er iets mee gedaan. Terwijl het zo goed helpt bij het bereiken van je doelen. Lees hier in 4 stappen hoe je de focus concreet maakt.


Stap 1: Wat je ziet  

Het devies is: stel voor jezelf vast en laat de mensen om je heen zien waar het allemaal naartoe moet gaan. Wat is jouw omgeving, wat zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt? Een visie laat jou en je omgeving de horizon zien; waar gaan we heen? Pas dan kun je aan de slag, bouwen en ontwikkelen.

Stap 2: Wat je biedt 

Bij het formuleren van de missie wordt duidelijk wát je precies wilt bereiken binnen een overzichtelijke periode. Wat beloof je de klant, welke meerwaarde bied je en hoe onderscheid je je van de concurrent?

Stap 3: Wie je bent

Wat is belangrijker: waar je heen wilt (visie) of waar je heen moet (missie)? Hoe dan ook, het belangrijkste is te weten wie je bent. Wat is je kracht? Wat zijn je ambities? Wat zijn je normen en waarden?

Stap 4: Wie jullie zijn

Wanneer hart en hoofd niet op een lijn zitten, zijn bovenbedoelde omschrijvingen bij voorbaat mislukt. Het hart van de organisatie zijn de medewerkers en het gevoel dat zij dragen en uitdragen naar de klant. Rationeel gezien kan het management sturen, leidinggeven en informatie overbrengen, maar wanneer dit niet ontvangen en overgedragen wordt aan de klant….