Verwonder je..

Even doen: in 4 stappen je missie opstellen

Begin bij het begin en stop niet te vroeg

Heeft jouw bedrijf een visie? Ongetwijfeld! Op het vakgebied, op de wens van de markt, op….. van alles. Veel ondernemers hebben een visie, zetten soms zelfs eens een visie op papier, maar niet altijd wordt er iets mee gedaan. Terwijl het zo goed helpt bij het bereiken van je doelen. Lees hier in 4 stappen hoe je de focus concreet maakt.


Stap 1: Wat je ziet  

Het devies is: stel voor jezelf vast en laat de mensen om je heen zien waar het allemaal naartoe moet gaan. Wat is jouw omgeving, wat zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt? Een visie laat jou en je omgeving de horizon zien; waar gaan we heen? Pas dan kun je aan de slag, bouwen en ontwikkelen.

Stap 2: Wat je biedt 

Bij het formuleren van de missie wordt duidelijk wát je precies wilt bereiken binnen een overzichtelijke periode. Wat beloof je de klant, welke meerwaarde bied je en hoe onderscheid je je van de concurrent?

Stap 3: Wie je bent

Wat is belangrijker: waar je heen wilt (visie) of waar je heen moet (missie)? Hoe dan ook, het belangrijkste is te weten wie je bent. Wat is je kracht? Wat zijn je ambities? Wat zijn je normen en waarden?

Stap 4: Wie jullie zijn

Wanneer hart en hoofd niet op een lijn zitten, zijn bovenbedoelde omschrijvingen bij voorbaat mislukt. Het hart van de organisatie zijn de medewerkers en het gevoel dat zij dragen en uitdragen naar de klant. Rationeel gezien kan het management sturen, leidinggeven en informatie overbrengen, maar wanneer dit niet ontvangen en overgedragen wordt aan de klant…. 

Geurend drukwerk… Ruik jij de lente al?

Onze collega Suzan geeft een vernieuwende kijk op drukwerk:

De focus ligt, wanneer je denkt aan moderne communicatie, al gauw op online communicatie. Niets mis mee, maar laten we het drukwerk vooral niet vergeten! Er zijn tal van leuke en unieke mogelijkheden om jouw drukwerk net dat beetje extra te geven. En wie wil dat nou niet? Want juist dat trekt de aandacht van de klant.


Hoe creëren we dat beetje ‘extra’? We prikkelen de zintuigen niet alleen met vorm en kleur, maar ook met materiaal en… geur! 

Geur
Een heerlijk warme lavendelgeur verspreidt zich nadat je de envelop opende. De aankondiging van een nieuwe shampoo in het assortiment kreeg zojuist een totaal andere beleving. Door een belevingswereld te creëren, krijgt de klant niet alleen informatie over een nieuw product, maar ook een gevoel.

Vorm
Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden om je drukwerk te personaliseren, maar de vorm is toch wel het meest opvallende. Niet alleen zal je dan de aandacht trekken tussen ander reclamemateriaal. Ook presenteer je jouw bedrijf op een vernieuwende manier.

Materiaal
De materiaalkeuze voor drukwerk lijkt heel eenvoudig, maar de uitstraling kan zoveel meer kracht hebben als je voor speciale materiaalsoorten kiest. Een visitekaartje op PVC-materiaal, een logo in spot-vernis, een uitnodiging op papier van steengruis, het kan allemaal! Creëer het onderscheidend vermogen door te kiezen voor exclusievere materiaalsoorten. Hierdoor laat je niet alleen een bijzondere indruk achter, maar je geeft ook iets weg om te bewaren…

Kleur
Met het gebruik van de juiste kleuren zet je je huisstijl consequent en krachtig neer. Daarnaast benadrukt kleur emotie. Iedere kleur heeft een betekenis en past bij de boodschap die je wilt communiceren.

In combinatie met de keuze voor materiaal, vorm en geur geef je de klant een ware beleving. Je zorgt voor een bijzonder professioneel aandachtsmomentje.

Razendsnelle rebussen en grappige gezegdes

Dat ze een echte liefhebber van de Nederlandse taal is, wisten we al. Maar sinds kort daagt collega Marèll ons regelmatig uit met rebussen van spreekwoorden en gezegdes. Favoriet geintje? Gezegdes die in het ''echt'' nét even anders zijn dan je dacht.


“Taal is zeg maar echt mijn ding” - de titel van Paulien Corelisse’s bestseller over taalgebruik – slaat de spijker op zijn kop. Tijdens mijn opleiding hield ik me bezig met gespreksanalyse en ook nu nog blijft het interessant om te zien hoe mensen met elkaar communiceren en taal gebruiken. Niet alleen gesproken, maar ook op papier trouwens. Herkenbare, hilarische en soms absurde situaties ontstaan wanneer mensen met elkaar in gesprek raken. Om over misverstanden en ergernissen maar te zwijgen. Vooral met spreekwoorden en gezegdes verhaspelen we behoorlijk wat. Hierbij een paar voorbeeldjes van ´De klok wel horen luiden, maar niet weten waar de lepel hangt´ (of was het nou klepel…?)

Raad jij de rebus?