Werk In Zicht

Think

1000 banen voor de arbeidsmarktregio Groningen & Noord-Drenthe, dat is het doel van Werk in Zicht. Werk in Zicht is een samenwerkingsverband van gemeenten, het UWV en sociale werkvoorzieningen. Met het 4-jarig project ‘1000-banenplan’ zetten de partijen binnen Werk In Zicht zich in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Ze richten zich voornamelijk op banen in het aardbevingsgebied.

Aan PuurIDee is gevraagd om mee te denken over de invulling van de officiële kick-off van het project en de strategie voor het werven van werkzoekenden en werkgevers in de bouw- en techniekbranche. Samen met de werkgroep begonnen we met een werksessie waarin we de basis voor de identiteit van de organisatie uitwerkten en richting gaven aan de marketingstrategie. In een volgende sessie hebben we samen de opmaat naar de campagne bepaald. Er werden vragen gesteld als; wie is de doelgroep? In welke wereld leeft hij/zij? Wat wordt de beeldtaal en schrijfstijl? Welke media zetten we in? 

Create

Voor de kick-off hebben we samen met Van de bond Pictures een animatiefilm ontwikkeld die de aanleiding en de doelstelling van het 1000-banenplan project op een toegankelijke manier verbeeld. Daarnaast zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van middelen voor de campagne van drie doelgroepen: werkzoekenden, werkgevers en werkcoaches. De stijl van Werk in Zicht en Kansrijk Beroep is voor de campagne als richtlijn aangehouden. De pay-off? “Ga het maken”! Een passende pay-off die verband houdt met werken in de bouw en techniek; daar maak je letterlijk zaken, van perfect gelegd leidingwerk tot aan de fundering van nieuwe woningen. De kubus werd het campagne-element dat de link legt met de 1000 banen. Met al deze elementen is een mooie campagnesfeer geboren.

Tijdens een pre-test zijn een aantal middelen getoetst bij de doelgroepen en vervolgens aangescherpt. Uiteindelijk is er in nauwe samenwerking met de werkgroep een scala aan middelen uitgewerkt; flyers en brochures, posters, social media posts, advertenties, een radiocommercial en video’s.

Manage

Afgelopen januari zijn de advertenties en posters ingezet in heel Groningen en Noord-Drenthe en was de radiocommercial te horen op RTV Noord. De brochures en flyers zijn verspreid bij relevante locaties waar de doelgroepen zich bevinden.

De ontwikkelde middelen en het beeld van de kubus zijn zo opgesteld, dat ze in de toekomst gemakkelijk ingezet kunnen worden voor nieuwe communicatiemiddelen, waarbij de focus ligt op andere branches, zoals bijvoorbeeld de Zorg.