Uitgelicht: Johan – copywriter

Hallo! Ik ben Johan, copywriter bij PuurIDee. Ik houd van een goed geschreven tekst. Maar wat vaak wordt vergeten, is de strategie áchter die mooie tekst. Doet jouw pagina wel waar hij voor bedoeld is? Content is pas geslaagd als het z'n doel bereikt.


De lezer in gedachten
Tijdens mijn studie Filosofie aan de RuG zette ik onleesbare teksten om naar een helder en gestructureerd stuk. Daarbij moet je altijd de lezer in gedachten houden. De informatie goed opbouwen en doseren, om te zorgen dat de lezer het nog volgt.

Strategisch schrijven
Maar het schrijven voor een geïnteresseerd publiek is heel wat anders dan een consument voor je winnen. Natuurlijk moet een goede copywriter kunnen schrijven. Een advertentie met een spelfout doet pijn aan de ogen. Maar belangrijker dan een goede zinsconstructie is of je de aandacht van de lezer kunt pakken, vasthouden... En ombuigen naar de juiste actie!

Tijdens de master Communicatiewetenschappen in Leuven leerde ik inspelen op een aandachtsspanne van minder dan 10 seconden. Die kennis heb ik in heel wat blogs, artikelen en webteksten voor het online en offline publiek toegepast.

Spreek de taal van je klant
Als copywriter bij PuurIDee zet ik die kennis natuurlijk graag in. Bij elke opdrachtgever zoek ik naar de beste tone of voice, de stijl die past bij de persoonlijkheid van het bedrijf en de wensen van de klant. Zo denk ik na over de tekst die jouw advertentie eruit laat springen en adviseer over de juiste toon voor je website.

Daarom ben ik altijd op zoek naar trucjes om de aandacht te pakken en de interesse van de lezer te wekken. Houd de blogpagina in de gaten voor nieuwe ideeën! Want als je de taal van de doelgroep spreekt, gaan ze graag met je in gesprek.