RankBrain: het nieuwe brein van Google!

Google heeft een nieuw zoeksysteem aan de bestaande zoekmachine toegevoegd: RankBrain. Naast het letterlijk vinden van zoekwoorden, zorgt dit systeem nu ook dat zinnen met een gelijksoortige betekenis in de zoekresultaten verschijnen. De uitkomst: Google begrijpt jouw zoekopdracht vanaf nu dus nóg beter!


Dit is een positieve verandering  voor jouw websiteteksten. Je hoeft bij het schrijven namelijk minder rekening te houden met het herhalen van exact dezelfde woorden of synoniemen. Hierdoor zijn de teksten aantrekkelijker voor de lezer en toch goed vindbaar. We gaan weer back to basic, je schrijft écht voor je bezoekers en legt de nadruk niet meer op alleen zoektermen die in Google goed presteren, maar op woorden die duidelijk zijn voor je gebruiker. De positie van je tekst blijft natuurlijk wel bepalend voor de ranking.

Voorbeeld RankBrain zoekopdracht
Stel, je zoekt naar: ‘elektrisch apparaat slagroom kloppen’. Je begrijpt ongetwijfeld dat hier wordt gezocht naar een mixer. In het verleden kon Google deze link nog niet leggen. De zoekresultaten lieten alleen pagina’s zien waarbij de woorden, los van elkaar of gedeeltelijk, voorkwamen op een pagina. Dankzij RankBrain begrijpt Google nu dat jij opzoek bent naar een mixer. De combinaties van woorden zoals elektrisch, slagroom en  kloppen ziet het systeem op verschillende pagina’s. RankBrain slaat deze combinatie van zoekwoorden op, waardoor jij in de toekomst alleen de meest relevante zoekresultaten te zien krijgt!

Wanneer werkt dit optimaal? Op korte termijn!
Momenteel verzamelt RankBrain nog volop gegevens. Hierdoor merk je nu nog weinig van het nieuwe zoeksysteem, maar… volgens Google duurt het niet lang meer. Snel aan de slag om je website relevant te maken voor Google RankBrain! Daar laat je ook je websitebezoeker volop van profiteren.