De misverstanden over contentmarketing

“Hebben we de juiste content?”. Je hebt het vast wel eens gehoord. Maar wat is content nu eigenlijk? Kort gezegd is content waardevolle inhoud die in een bepaalde vorm gegoten wordt, op bepaalde kanalen zichtbaar is en met bepaalde doelen relevant is voor een bepaald publiek. In deze definitie zit opvallend vaak het woord ‘bepaald’. Maar de juiste invulling van content zorgt ervoor dat het méér is dan slechts gevulde ruimte. Het gaat er juist om wat de lezer ermee doet.


Het maken van goede content is best lastig, maar het grootste probleem ligt bij de misverstanden die zijn ontstaan over contentmarketing. Lees meer over deze top 5.

Misverstand 1) De content gaat altijd over de marketing
Meten is weten en gelukkig kunnen we met handige tools onze traffic of bezoekersaantallen registreren. Maar nog belangrijker is om te weten waar mensen op zoeken. Content gaat namelijk niet om de korte termijn prestaties maar om de band die je wil opbouwen met de bezoeker. Dat kan alleen wanneer je informatie vertelt waar de bezoeker op zit te wachten. Uiteindelijk gaat het dus niet om het salespraatje maar om de geloofwaardigheid en de band die je opbouwt.

Misverstand 2) De content gaat over de executie
Content gaat niet alleen over de inhoud, maar ook over wáár je het plaatst, met welk doel en hoe de doelgroep de content gebruikt. Neemt je doelgroep de tijd om die prachtige infographic te bekijken? Want je bericht kan nog zo mooi zijn, als je doelgroep de tijd niet heeft om het te bekijken, heb je er uiteindelijk niks aan. Focus je daarom niet alleen op de vorm waarin je je verhaal vertelt, denk ook na over de manier waarop mensen de content tot zich nemen.

Misverstand 3) De merken zijn alleen adverteerders
Verhalen inspireren en spreken tot de verbeelding. De focus ligt niet meer op het pushen van een boodschap via verschillende kanalen, maar om het delen van verhalen die het waard zijn om te lezen. Het ‘spotten’ en inspelen op hedendaagse bezigheden wordt dus steeds belangrijker. De bezoeker wil geïnspireerd worden. Als bedrijf zal je je dus steeds meer gedragen als uitgever in plaats van adverteerder.

Misverstand 4) De content gaat altijd over het merk
Je kan jezelf afvragen of herhaling herinnering is, of dat het juist irritatie met zich mee brengt. Het is dus belangrijk om goed voor ogen te hebben voor wie je de tekst (content) schrijft, oftewel wie je doelgroep is. Wil je content maken over jezelf of voor je publiek? Uiteindelijk wil een webbezoeker maar één ding: informatie over wat je hem of haar kan bieden. Praat daarom met je publiek om te onderzoeken wat ze op jouw website willen zien. Uiteindelijk gaat het dus niet om jouw merk, maar om de meerwaarde die je de klant kan bieden.

Misverstand 5) De content is alleen voor de massa
Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Tegenwoordig ben je saai wanneer je met algemene content er voor iedereen wil zijn. Je wil niet nog méér content maar juist relevante content. Ga dus slim om met gerichte content voor een relevant publiek. Door samen te werken met partijen die kennis hebben over je doelgroep, kun je gerichte content inzetten om opinieleider te kunnen worden.