Tips voor het schrijven van webteksten

Het schrijven van goede webteksten lijkt misschien makkelijk, maar eenmaal bezig is het toch nog best lastig. Webteksten zijn niet alleen belangrijk voor je vindbaarheid maar moeten ook jouw (toekomstige) klant verleiden. Gelukkig is tekst makkelijk aanpasbaar en kun je met onderstaande tips een superverleidelijke tekst schrijven. Zo maak jij van een websitebezoeker een ware klant!


Tip 1) Zorg voor structuur en aantrekkelijke opmaak
Om bezoekers geïnteresseerd te houden heb je een goed verhaal nodig, maar dat niet alleen. Een goede manier om de interesse van een lezer vast te houden, is het aanbrengen van zichtbaar contrast in je tekst. Denk aan titels, subtitels, witruimtes en alinea’s. Ga zelf maar na, niets is zo vervelend als een grote onoverzichtelijke lap tekst. 

Tip 2)  Schrijf doelgroepgericht en overtuigend  
Het is erg vervelend als een groot gedeelte potentiële klanten afhaakt omdat je tekst niet overtuigend genoeg is. Met een onzekere manier van schrijven, zorg je bij jouw websitebezoekers voor meer vragen dan antwoorden. Dit wil je natuurlijk niet dus houd daarom altijd de lezer, de benaderingswijze en informatiebehoefte voor ogen als je een tekst schrijft.

Een voorbeeld van overtuigend schrijven:
Niet: “Wij doen ons best om onze klanten te helpen.”
Wel: “Wij helpen u graag bij uw problemen.”

Tip 3) Wees persoonlijk in je tekst
Wanneer iemand jou aanspreekt met je naam, dan voel jij je direct aangesproken. Helaas is dat online niet altijd mogelijk of gepast. Daarom wordt er in een verleidelijke tekst gecommuniceerd met een persoonlijke vorm. Je kunt hierbij denken aan: je, jij of u. Hierdoor ben je (gepast) informeel en kom je zo dicht mogelijk bij de online gast te staan. Deze voelt zich aangesproken en de kans op het doorlezen van de tekst is stukken groter.

Een voorbeeld van het aanspreken van je lezer:
Niet: “Geen enkele ondernemer zit te wachten op lange rijen; hij wil altijd direct geholpen worden.”
Wel: “Zit jij ook niet te wachten op lange rijen en wil je direct geholpen worden?”

Tip 4) Kies voor de juiste tekst, tijd en plaats
Overtuigd zijn van je verkoopkracht is belangrijk, maar niets is zo vervelend als een agressieve verkooptoon. Je wilt jouw potentiële klant het liefst zelf laten beslissen dat hij de aankoop wil doen. Het inzetten van de juiste tekst op het juiste moment in het verkoopproces is daarom essentieel. Verplaats je dus in de lezer en bedenk in welk stadium van het proces hij zit.

Een voorbeeld van de juiste tekst op de juiste tijd
Niet: “Deze pen is superhandig. Koop dus nu deze prachtige pen!”
Wel: “Stel je voor: je moet even een notitie maken… Wat heb je dan nodig? Juist, een pen! Via onze webshop heeft u hem morgen in huis”

Tip 5) Gebruik emotie in je tekst
Je wilt met jouw teksten de lezer overtuigen en verleiden. Mensen zijn gevoelig voor emoties en hiermee kun je aankoopbeslissingen beïnvloeden. Een emotie die weinig wordt gebruikt is angst. De angst om iets kwijt te raken of iets te missen. Juist deze emotie kan de bezoeker net dat beetje extra motiveren om bij jou iets te kopen. Gebruik het in je tekst!