Website en intranet voor BCM: intern en extern verbinden

Door PuurIDee

Verbinding en vertrouwen. Deze twee pijlers zijn van groot belang in de ouderenzorg. Maar hoe zorg je ervoor dat dit overkomt bij de cliënten, bewoners, medewerkers, partners en relaties van een ouderenzorgorganisatie? Voor dit vraagstuk zocht BCM de hulp van PuurIDee. Een intensieve en mooie samenwerking werd gestart.

Twee projecten, secuur projectmanagement

We leerden de organisatie BCM kennen, inventariseerden de wensen en bepaalden de strategie. Om gedegen strategische keuzes te maken werden de (beoogde) gebruikers vroegtijdig betrokken in het proces. Er werd geïnventariseerd vanuit BCM wat de gebruikers belangrijk vinden en wat hun wensen en ideeën zijn met betrekking tot de informatievoorziening. Om alle doelgroepen, zowel intern als extern, goed te kunnen bedienen, maakten we van één project twee projecten: we gingen tegelijkertijd aan de slag met een plan en ontwerp voor een nieuwe website én een nieuw intranet. Secuur projectmanagement was dan ook noodzakelijk. “Gedurende het hele traject heeft PuurIDee steeds goed meegedacht. Er was veel contact om alles tijdig en naar wens op te leveren.”, aldus Renate Enninga (bestuursassistent bij BCM).

Communicatie in crisistijd

In deze tijd van crisis, die ook voor BCM behoorlijke gevolgen heeft, werken het intranet en de website als een bindmiddel. Dankzij het intranet blijven afdelingen en teams met elkaar in contact en voelen ze de verbinding met elkaar. Ook wanneer ze elkaar weinig of niet kunnen ontmoeten. Daarnaast is het intranet dé centrale plek waar nieuwe updates over het virus en de genomen maatregelen gecommuniceerd worden. Medewerkers kunnen hun verhalen delen en op het prikbord kan vraag en aanbod rondom zorg en hulp gedeeld worden. Een mooie manier waarop de medewerkers elkaar zoveel mogelijk kunnen helpen en initiatieven met elkaar kunnen delen. 

Ook op de nieuwe website is de informatie over de maatregelen rondom het Coronavirus direct beschikbaar gemaakt en goed vindbaar voor de cliënten van BCM en hun families. Door het gebruiksvriendelijke systeem kan BCM hier zelf steeds de laatste updates plaatsen.

De gekozen stijl is écht BCM

Tijdens het project kreeg de bestaande huisstijl van BCM een lichte restyle. De aangepaste huisstijl hebben we vastgelegd in een huisstijlhandboek. Hierin zijn het gebruik van het logo, de pay-off, kleuren, typografie, stijlelementen, richtlijnen voor fotografie en het gebruik op verschillende huisstijldragers vastgelegd. Zo kan de vernieuwde huisstijl consistent worden gebruikt door iedereen.

Renate Enninga is heel tevreden over PuurIDee. “We zijn ontzettend blij met de website en het intranet! Er is goed geluisterd naar onze wensen en deze zijn goed doorvertaald naar de gewenste functionaliteiten en stijl. Door de prachtige foto’s en het warme kleurgebruik straalt het écht BCM uit. Daarnaast zijn we heel tevreden over de gebruiksvriendelijkheid van het intranet. Dit systeem behoeft geen uitleg, iedereen kan er zo mee aan de slag. Het is heel laagdrempelig en dat is prettig”.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de website van BCM hier!

 

Stel je vraag of maak een afspraak