Wat zijn jouw roze sokken? Ontdek de toegevoegde waarde voor je klant!

Door PuurIDee

Elke organisatie heeft een roze sok. Het is dat ene element waardoor mensen jou onthouden. Hoeveel grijze sokken je ook verkoopt en hoe goed de kwaliteit ook is, iedereen heeft het over die roze. Wat zijn de roze sokken van jouw bedrijf?

De trots van een bedrijf: de doorn in ’t oog?

Vaak is de ‘roze sok’ iets waar het bedrijf zelf misschien niet eens heel gelukkig mee is. De winstmarge is meestal niet erg hoog en soms kost het zelfs geld. Toch is het wel datgene waar mensen je aan herkennen. Iets dat aansluit bij de voordelen waar mensen naar op zoek zijn of de pijnpunten die ze willen vermijden. Het is dat geweldige huisgemaakte appelgebak waarvoor mensen speciaal op de fiets stappen naar het lokale café; het is die handige gratis app waar mensen je bedrijf van kennen.

Beugel als beeldmerk

Een bedrijf met een hele duidelijke roze sok is bierbrouwerij Grolsch. Sinds 1897 verkopen ze hun iconische beugelfles, met die typerende ‘plop’ bij het openen. Naarmate het handwerk verdween uit het productieproces, werd het steeds duurder om de beugel te blijven produceren. Maar wat er ook gebeurde, de beugelfles bleef erin. Speciaal voor Grolsch is er zelfs een kostbare machine gebouwd om deze beugels te kunnen blijven produceren.

De argumentatie achter deze ‘roze sok’ van Grolsch? De wens van de bierconsument om te genieten van een authentiek, vanuit het ambacht gemaakt product. En daarbij hét onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrerende biermerken. Kortom, de investering meer dan waard! 

Op zoek naar jouw waardepropositie

Een belangrijke voorwaarde voor je roze sok, is dat hij staat voor iets dat typerend is voor jouw bedrijf. En je zet hem optimaal in door in te haken op de aankoopmotivatie van de klant; op welke manier maakt jouw product zijn leven net even makkelijker of beter? De beugel staat bijvoorbeeld symbool voor vakmanschap, een kernwaarde van de Twentse bierbrouwer. En hij is zo succesvol omdat ‘ie hét startmoment is van het genieten van een ambachtelijk biertje. 

Voordat je jouw roze sok kunt bepalen, is het dus belangrijk om jouw toegevoegde waarde te ontdekken. Wat onderscheidt jou van andere bedrijven? Waar ben jij de ...ste in? Maak jij de beste producten, ben jij de creatiefste denker of lever je de goedkoopste diensten?

De roze sok van PuurIDee

Wat is dan de roze sok van PuurIDee? We zijn natuurlijk apetrots op de diverse ontwerpen en de solide technieken die we dagelijks neerzetten. Toch is het niet dat nieuwe intranet of die professionele brochure waardoor mensen ons onthouden. We horen dat onze klant PuurIDee koppelt aan onverwachte ideeën die ze verder helpen. Onze waardepropositie is dan ook zeker bedoeld voor de doelgroep die (zelf)kritisch is, die wil vernieuwen. 

De roze sok van PuurIDee is dus vrij abstract. Toch liever een praktische sok? Vraag mensen uit Stadskanaal naar PuurIDee en ze beginnen steeds weer over die roze koe. Het is dat element waarmee we in het hoofd van de Kanaalsters blijven zitten. Die roze koe blijkt de link met creativiteit, buiten de kaders denken en durven op te vallen. 

Ga op zoek naar jouw roze sok en val ook op!

Stel je vraag of maak een afspraak