Wat marketeers kunnen leren van striptekenaars

De aandacht van de krantenlezer krijg je niet makkelijk. Je moet concurreren met breaking news, columns, grote foto's en tientallen andere advertenties. Maar zelfs mensen die de krant niet openslaan, kunnen één rubriek maar moeilijk weerstaan: de strips. Waarom krijgen zij wel de aandacht van een grote doelgroep? Wat kunnen marketeers leren van striptekenaars?


Waarom lach je eigenlijk?

In zowel advertenties als cartoons is je emotionele, onbewuste kant aan het werk. Want hoe vaak komt het niet voor dat je lacht om een grap, voordat je weet waaróm je eigenlijk lacht? En kun je precies benoemen waarom je een bepaald merk deodorant hebt gekocht?

Strips als marketing

Een cartoonist of striptekenaar is in veel opzichten dan ook bezig met marketing. Want een goede cartoon of strip:

  • grijpt de aandacht
  • wil een doel bereiken
  • doet dit zo snel en effectief mogelijk

Daarbij gaat het altijd om de ultieme balans tussen woord en beeld. Al ben je een slechte tekenaar en een waardeloze schrijver, het overbrengen van de grap vereist hele andere kwaliteiten.

Hieronder twee voorbeelden van hoe cartoonist Gary Larson met schetsmatige tekeningen en minimale tekst zijn doel bereikt:

Kunst van het weglaten

Ook deze advertentie voor het café bij het Van Gogh Museum verstaat het vak van de minimale middelen. Met een simpele foto en alleen het logo weet het de boodschap over te brengen op een manier die opvalt:

 

Wat wil je overbrengen?

Kijk daarom eerst naar wat je wilt overbrengen. Ga vervolgens kritisch op zoek naar hoe woord en beeld elkaar optimaal kunnen dienen. Juist door dingen weg te laten versterk je het effect. In onderstaande Garfield-strip is de tekst bijvoorbeeld volstrekt overbodig voor de boodschap die striptekenaar Jim Davis wil overbrengen.

 

Je ziet dat het weglaten van de tekst de grap dan ook alleen maar goed doet:

Ook de cartoon hieronder maakt gebruik van het weglaten:

Had de dinosaurus gezegd: “Oh jee, daar gaat de Ark van Noach, we hebben hem gemist en nu sterven we uit” had je de boodschap overgebracht maar het effect verwoest. In plaats daarvan maakt de cartoon gebruik van leegtes die de lezer zelf moet opvullen. Die legt heel snel verbanden en in een split second komen de Ark van Noach en het uitsterven van de dinosaurussen bij elkaar. Gecombineerd met een emotie die de lezer kent (“shit, was dat vandaag?”) ligt de lach van de lezer om de hoek.

Verborgen boodschap in reclame

Advertenties doen in wezen hetzelfde. Juist door de dingen die je niet zegt, breng je een bepaald gevoel bij de lezer naar boven. Reclames zitten vol met elementen die bedoeld zijn om emoties op te wekken, maar nergens op slaan wanneer je ze uitspreekt. Je hoort nooit “in deze auto zie je er heel stoer uit” of “als je deze koekjes eet word je heel erg gelukkig”, maar door de combinatie van woord en beeld wordt dit impliciet wel gesuggereerd. Dat is de kracht van woord en beeld.

Vormgeving en copywriting: 't zit 'm in de mix

Goede vormgeving en copywriting gaan niet over mooie plaatjes en grammaticale hoogstandjes.  Maar laat je deze naadloos op elkaar aansluiten, heb je een ontzettend sterk middel in handen waarmee je de juiste doelgroep overtuigt.

Johan Stolk
Copywriter