Wat kan je bedrijf leren van Albert Heijn en Merci?

Door PuurIDee

Geen klant komt binnen met de vraag om een concept uit te werken. Gek? Eigenlijk wel, want een goed concept bepaalt het succes van je bedrijf. Maar wat is een concept nou precies? En kun je écht niet zonder? 

Het slechte nieuws is dat je inderdaad niet zonder concept kunt. Het goede nieuws? Je onderneming is al een concept!

Het idee is de basis!

Een concept is in feite het idee dat aan de basis ligt van je onderneming. Wat is je toegevoegde waarde, je visie en je missie? Wat zijn je doelstellingen en hoe positioneer je je? Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Daarbij gaat het dus niet om je product, maar om de achterliggende gedachte. Als je die achterliggende gedachte weet over te brengen, kun je eerder op de sympathie en het vertrouwen van mensen rekenen.


 

Rekenen op sympathie of vertrouwen van mensen, betekent dat ze het idee ‘snappen’ en hopelijk omarmen. Door een duidelijk concept maak je de kans op zo’n verbinding groter. Hoe de grote merken dit doen? Hierbij twee voorbeelden van sterke concepten.

Merci dat jij er bent

Merci, de chocoladeproducent met de bekende cadeauverpakkingen, heeft een duidelijk concept. Niet de chocolade zelf staat in marketing centraal, maar het bedrijf heeft haar product direct gekoppeld aan een speciaal moment. Je zult dan ook zien dat in hun communicatie zelden over chocolade wordt gesproken. In plaats daarvan wordt in reclames altijd ingespeeld op de emotionele trigger van relaties tussen mensen.

De grootste kruidenier let op de kleintjes

Ook voor Albert Heijn staat het concept aan de basis van hun succes. Alles is beleving: de uitstraling van de winkel, de presentatie van hun producten en hun samenwerkingen met sterrenrestaurants. Het gaat om recepten, de boer achter de groente en om de sfeer in de winkel. In hun meest recente reclamecampagne, Everybody Appie, gaat het om de leefwereld van de klant. De bourgondiërs, de gemakzuchtigen, de bewusten... De AH is er voor elke klant. 

Die koers is er eentje van de lange termijn. Wat te denken van het gratis magazine Allerhande, dat al sinds 1931 wordt uitgebracht? Ondanks dat de AH geen uniek assortiment heeft en dat de prijzen bij de concurrent lager kunnen liggen, weet de supermarkt met zijn betrokken concept toch de grootste van Nederland te blijven.

Het conceptuele tijdperk

We leven in het conceptuele tijdperk. Klanten laten zich niet meer overtuigen door pure functionaliteit, logica en argumentatie. Een beslissing wordt niet alleen rationeel, maar ook emotioneel gemaakt. Een concept zorgt ervoor dat je niet alleen informatie overbrengt, maar ook de emotie die bij je product of dienst hoort. Wat zijn de passies en drijfveren van je organisatie? Welke waarden vind je belangrijk?

Goede storytelling is vandaag de dag de basis van doeltreffende communicatie. Authenticiteit is daarbij het devies: een oprechte boodschap over echte mensen. Zonder authenticiteit geen klant die je omarmt; ga jij de verbinding aan met een onbetrouwbare partij?!  

De vertaalslag van gevoel naar idee 

Om erachter te komen wat jouw concept is, is het goed om stil te staan bij een aantal vragen over je product of dienst. Wat is het, wat doet het en waarom is het beter dan dat van anderen? Stel daarnaast vragen over je doelgroep. Wie koopt het product en waarom? Ga vervolgens na wie je concurrenten zijn en hoe je jouw product het best in de markt kunt zetten. Inspiratie kun je vinden in de Studio Stuive case study!

Stel je vraag of maak een afspraak