Waarom je beter niet op veilig speelt

Door PuurIDee

Ondernemen is risico nemen, dat weten we allemaal. Maar wanneer het gaat om de communicatie, kiest de gemiddelde ondernemer toch liever voor de veilige weg. Ga jij voor een degelijke website en een professionele huisstijl? Of durf je dat stapje extra te nemen? 

Dit is een verkorte versie van het artikel op Frankwatching

Doe je gewoon, dan doe je nog niet genoeg!

In The Case for Creativity ontdek je met 15 wetenschappelijke studies het geheim achter de meest effectieve advertenties. Dagelijks worden we namelijk blootgesteld aan honderden advertenties. Schattingen lopen uiteen van 500 tot zelfs 3.500 reclameboodschappen per dag. Hoeveel je je daarvan de volgende dag nog kunt herinneren? Minder dan 1%. 

De kans dat jij met een ‘gewoon goede advertentie’ nog in de gedachten van de consument zit is dus wel erg klein.

Behalve als je anders durft te zijn.

Effectiviteit = creativiteit

Het boek van James Hurman toont aan dat een creatieve aanpak beter werkt dan een niet-creatieve aanpak. Op elk vlak! Je biedt mensen toch iets nieuws? Verpak dit dan ook creatief! Succesvol word je niet door te doen wat al eerder gedaan is. 

Uit twee decennia onderzoek naar de link tussen creativiteit en efficiëntie onder tientallen reclamebureaus zijn drie duidelijke conclusies te trekken:

  • Er is geen keus tussen een ‘creatieve campagne’ of een ‘winstgevende campagne’: reclamecampagnes die creatieve prijzen hebben gewonnen zijn 11 keer zo efficient in het vergroten van het marktaandeel.
     
  • Een creatieve aanpak is niet risicovoller dan een ‘voorzichtige’ aanpak: minder creatieve bureaus zijn ook minder overtuigd van hun kwaliteit en de uitwerking van hun campagnes is onvoorspelbaarder.
     
  • De meest creatieve bureaus winnen 2,5 keer zo vaak een Effie-award (de prijs voor meest efficiënte mediacampagne).

Vier effecten van creatieve reclames

Maar wat maakt creatieve campagnes nu zo efficiënt? 

  1. Allereerst de aandachtswaarde: creatieve advertenties vallen op. Zoals signaalkleuren als oranje en groen meer opvallen dan wit en grijs, zo trekken creatieve advertenties ook meer de aandacht dan ‘veilige’ advertenties. Met saaie advertenties krijg je niet snel de huiskamer stil. En als niemand luistert, krijg je niks verkocht.
     
  2. Ten tweede worden creatieve advertenties eerder onthouden, omdat ze afwijken van de rest. Je onthoudt niet de telefoonaanbieder die een dubbeltje goedkoper is per maand of de beste service belooft. Vergelijk dat maar eens met de succesvolle Niet-omdat-het-moet-maar-omdat-het-kan-campagne.
     
  3. Ten derde is er de kans op doorvertellen en beroemdheid. De reclame die je op kantoor vertelt is niet die van hoe goed een bepaald tandpastamerk werkt, maar eerder die absurde reclame van Strato of Centraal Beheer Achmea. De kans dat je creatieve campagne door andere media wordt opgepikt is daarnaast een enorm stuk hoger.
     
  4. Het laatste effect is de verhoogde overtuigingskracht. Bij creatieve reclame maakt een kritische houding ruimte voor nieuwsgierigheid. Consumenten laten hun waakzaamheid wat los en de bereidheid tot aankoop wordt groter. Creativiteit, humor en spontaniteit geven je direct een bepaalde gunfactor mee en verhogen de positieve perceptie van de klant.

Vermijd clichés en verwonder!

De echte conclusie? “Gewoon” een goede advertentie bestaat niet. Wie resultaat wil boeken moet het anders doen dan 99% van de andere bedrijven en een creatieve boodschap neerzetten. 

Dus heb het de volgende keer eens niet net als al die andere bedrijven over je “professionele service”, “betrouwbare team” of “topkwaliteit”. Ga voor verwondering en wie weet ben jíj morgen het onderwerp bij de koffie-automaat!

Stel je vraag of maak een afspraak