Vormen van gebruiksonderzoek: is je website klaar voor de bezoeker?

Door PuurIDee

Geslaagde communicatie begint bij de ontvanger. Zeker voor het inrichten en optimaal benutten van je website is gebruiksonderzoek of doelgroeponderzoek een waardevolle bron van informatie.

Verschillende vormen gebruiksonderzoek

Afhankelijk van de focus, de status van je website of het beschikbare budget kun je kiezen voor één van de volgende vormen van gebruiksonderzoek:

  • Enquêtes en interviews
  • Toptaken onderzoek
  • Buy-a-feature
  • Expert review
  • Cardsorting
  • Usability-onderzoek
  • A/B-testen

Het profiel van je doelgroep – Enquêtes en interviews

Met interviews ga je op zoek naar de diepere gedachtes, beweegredenen en gevoelens van je doelgroep. Door deze kwalitatieve resultaten krijg je een goed beeld van wie je aanspreekt. Enquêtes voer je veelal online uit en geven je een meetbaar inzicht in je doelgroep. Met die kwantitatieve gegevens leer je je doelgroep op een andere manier beter kennen. Met beide vormen van gebruiksonderzoek kun je het gedrag van je websitebezoekers analyseren en natuurlijk profiteren van de kennis die je hebt opgedaan: inspringen op hun beweegredenen.

De doelen van je doelgroep – Toptaken-onderzoek

Wat zijn de redenen dat mensen naar je website komen? Een toptaken-onderzoek geeft inzicht wat de doelen zijn van jouw bezoeker, zodat je daar jouw website optimaal op in kan richten. Dat kan door input van je gebruikers zelf te vragen, of een longlist te maken van de meest gebruikte zoekwoorden en een analyse van de webcontent. Met een analyse van de toptaken breng je dus in beeld wat de doelgroep van je wil en kun je aansluitend de juiste communicatiestrategie en vormgeving inzetten voor jouw doelgroepen.

Gebruiksonderzoek als kaartspel – Buy-a-feature

Buy-a-feature gebruik je zodra je wilt weten welke functionaliteiten op je nieuwe website moeten komen. In een soort monopoly-spel krijgen de spelers elk een budget waarmee ze 'features' kunnen kopen. Aan de hand van de ontwikkelingskosten wordt de prijs van elke feature bepaald. Na het 'Buy-a-feature'-spel is duidelijk welke functionaliteiten 'gewoon leuk' zijn en welke echt noodzakelijk.

Op zoek naar knelpunten – Expert review

Ben je al tevreden over de structuur en de algehele look & feel van je website, maar heb je toch het gevoel dat er iets verbeterd kan worden? Dan is een expert review een handig gebruiksonderzoek. Daarin gaat een communicatieadviseur op zoek naar knelpunten in de site. Een expert review levert een overzichtelijk rapport op met concrete oplossingen waar je direct mee aan de slag kunt.

Vraag je doelgroep wat ze willen – Cardsorting

Twijfel je waar je menu-items op je site moet plaatsen of wat de hiërarchie van je site moet zijn? Met cardsorting ga je op zoek naar een logische structuur. Door respondenten online of offline te vragen menu-items te verschuiven en te categoriseren laat je de gebruiker zelf een indeling maken van je site. Op die manier kun je je site op een logische manier inrichten.

Laat je website testen – Usability-onderzoek

Een usability-onderzoek is raadzaam bij elke nieuwe website. Door de belangrijkste taken van je website te laten uitvoeren door een aantal proefpersonen, kom je erachter waar ze moeite mee hebben. In een resultatenrapport krijg je bovendien te zien hoe het anders en beter kan. Usability-tests zijn relatief gemakkelijk uit te voeren en daarmee een populaire vorm van gebruiksonderzoek.

Vergelijk je resultaten – A/B-testen

Een A/B-test zet je in wanneer je veel verkeer naar je site trekt en je bezoekers al goed kent. Met deze vorm van gebruiksonderzoek test je twee varianten van een onderdeel van je website om te zien welke beter presteert. Zo kun je een onderbouwde keus maken in de positie van een knop, de opbouw van een contactformulier of de woorden in het menu. Stukje bij beetje maak je je website beter.

Gebruiksonderzoek voor elke fase

Je ziet het: voor elke fase wel een gebruiksonderzoek. Waar je uiteindelijk voor kiest is afhankelijk van wat je met jouw website wil bereiken. En onthoud: al heb je nog zo'n goede site, er valt altijd iets te verbeteren!

Liza Okken
Communicatiemedewerker usability en conversie

Stel je vraag of maak een afspraak