Vier types online gebruikers

Door PuurIDee

Er is vast iemand in jouw omgeving die altijd alles tot in de puntjes uitzoekt; Degene die alle product specificaties weet te benoemen. En je kent vast ook wel iemand die hier helemaal niet naar kijkt, maar een product aanschaft op basis van een goed gevoel. In dit blog lees je hoe je het beste op jouw online doelgroep inspeelt.

De bezoeker van je website

Voordat je aan de slag gaat met je marketingstrategie, nieuwe huisstijl of social media is het belangrijk om te weten voor wie je uiteindelijk alles doet. Aan wie verkoop je jouw product of dienst? Wat vindt de bezoeker van je website interessant? En wat geeft hem of haar net dat ene zetje om je product of dienst te kopen? Met behulp van een persona krijg je goed inzicht in wie de bezoeker van jouw website is.

Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon die een typische klant van jouw bedrijf beschrijft. Uit welke regio komt de persona, wat is zijn of haar leeftijd en welke interesses, dromen of angsten heeft de persona? Is het een heel sportief type of is hij liever aan het relaxen? Welke behoefte heeft deze persoon ten opzichte van je product/dienst? Welke bezwaren heeft deze persona? En welke taken heeft hij/zij bij het bezoeken van de website? Al deze kenmerken helpen je om praktisch vanuit de bezoeker naar jouw website te kijken.

Vier types online gebruikers

Iedereen vergelijkt producten en diensten op een andere manier. Er zijn 4 hoofdtypes online gebruikers te onderscheiden:

  • De beslisser
  • De denker
  • De doener
  • De dromer

 

De beslisser

De beslisser beslist snel en op basis van feiten. Hij houdt van een compacte samenvatting, opsommingen en geloofwaardigheid. Hij wil vooral beslissen om tijd te besparen en zal dan ook niet snel een uitgebreide tekst lezen.

De denker

Net zoals de beslisser houdt de denker van feiten, maar beslist langzamer. De denker vergelijkt producten op basis van de prijs/kwaliteit verhouding. Hij gaat af op garanties, deskundigheid en de betrouwbaarheid van het product.

De doener

De doener is echt een spontane gebruiker. Hij beslist op basis van emotie. Dat wil zeggen dat hij een goed gevoel moet krijgen bij de website of het product voordat hij iets koopt of een actie onderneemt. Hij moet kunnen zien wie er achter het bedrijf zit, met wie hij te maken heeft en wil graag een aantal recensies lezen.

De dromer

Net zoals de doener beslist de dromer op basis van emotie, maar dan veel langzamer. Hij wil een goed gevoel krijgen van het product en een band opbouwen met het bedrijf erachter. Bij wie komt hij terecht als hij het contactnummer opbelt? Deze gebruiker houdt ervan om écht alle recensies te lezen voordat hij iets koopt.

Richt je website in voor elke gebruiker

Wil je inspelen op alle typen online gebruikers? Zorg er dan voor dat je inspeelt op hun verschillende behoeftes. Plaats voor de beslisser opsommingen en een compacte samenvatting, en laat de samenvatting als optie uitklapbaar zijn voor de dromer. Laat zien met wie de doener en dromer in contact kunnen komen als zij contact op willen nemen. Geef ze het gevoel alsof ze je kennen door gebruik te maken van foto’s van jou of je team. Laat voor de denker een vergelijkingsoptie zien, maar laat ook zien wat de beste keuze is voor de snelle beslisser.

Op zoek naar een Puuridee?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Misschien loop je vast of loop je over van ideeën. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken!  Neem dus gerust contact met ons op.