Verbeter de vindbaarheid van je website met deze 8 tips!

Door PuurIDee

Stel je voor.. Je hebt een nieuw bedrijf, een nieuwe naam, een nieuw logo en natuurlijk heel belangrijk: een product of dienst dat je goed wilt verkopen. Je wilt jezelf op de markt zetten en bekendheid creëren. Je besluit een website te laten ontwikkelen, zodat toekomstige klanten jouw nieuwe bedrijf online kunnen vinden en meer informatie over jouw bedrijf kunnen lezen.

Tijd voor de lancering!

Na een tijdje is het dan zo ver, je nieuwe website gaat live! Klanten kunnen de website bezoeken, informatie lezen en contact met je opnemen. Geweldig! Je deelt berichten via social media en linkt hiermee door naar de website om zoveel mogelijk bezoekers te genereren.

Maar toch ondervind je een probleem. Uit de statistieken blijkt dat er bijna alleen maar bezoekers via social media (en dus vooral uit je eigen netwerk) op jouw website binnenkomen. Dit moet anders, je wilt immers ook nieuwe klanten bereiken. Wat kun je verbeteren?

Een speld in een hooiberg

Zoals je weet zijn er miljoenen websites. Alle websites kunnen gevonden worden door zoekmachines zoals Google. Het is je misschien wel eens opgevallen dat vaak dezelfde sites bovenaan staan wanneer je een specifiek product zoekt. Hoe zorg je er nou voor dat jouw website die ene site is die bovenaan staat? Ga aan de slag met onderstaande tips! Leg de tips vooral naast je eigen website en kijk op welke punten je de website kunt verbeteren.

Staat je website al een tijdje online? Dan is het natuurlijk nooit verkeerd om te kijken of er nog verbeterpunten zijn!

1. Plaats belangrijke informatie bovenaan

Bedenk dat de bezoeker op een bepaalde pagina van de website binnenkomt en na een fractie van een seconde óf naar beneden scrolt óf de website al verlaat. Dit betekent dus dat je belangrijke informatie boven de vouw (het beeld dat je ziet op een laptop zonder te scrollen) van de website moet hebben staan. Hierdoor zal de bezoeker deze informatie eerder lezen, en op je website blijven. Des te langer een bezoeker op de website blijft, des te beter!

2. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in het eerste tekstgedeelte

Gebruik het eerste tekstgedeelte van de (home)pagina om de belangrijkste zoektermen in te verwerken. Dit zijn waarschijnlijk de USP’s waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrent. Zorg ervoor dat je hier een compacte tekst schrijft. Zo wordt de bezoeker getriggerd om door te scrollen of te klikken.

3. Gebruik ongeveer 350 woorden op de homepagina

Staat ‘voor de vouw’ inmiddels een compacte tekst, waarin de belangrijkste zoekwoorden verwerkt zijn? Dan kun je ‘na de vouw’ juist wél meer vertellen over jouw bedrijf en jouw producten en/of diensten. Zorg ervoor dat je ongeveer 350 woorden op de homepagina hebt staan. Hierdoor wordt de website sneller gevonden. Daarnaast kun je logischerwijs ook meer zoektermen in de teksten verwerken. Verdeel de 350 woorden over meerdere tekstblokken. Gebruik ook koppen boven de tekstblokken. Dat helpt om de bezoeker te verleiden om verder te lezen en heeft een positieve invloed op de vindbaarheid in zoekmachines.

4. Kijk eens bij de concurrent

Wellicht een flauwe tip, maar spiek voordat je de andere pagina’s vult met tekst eerst eens bij de concurrent. Hoeveel tekst schrijven zij? De truc is om nét iets meer woorden te gebruiken dan de concurrent.

5. Maak gebruik van afbeeldingen

Ondersteun de teksten met afbeeldingen. Afbeeldingen versterken de boodschap en zijn daarnaast ook van positieve invloed op de vindbaarheid. Een win-win situatie! Geef de afbeeldingen die je op de website uploadt ook een goede naam, zodat Google deze afbeelding kan vinden. Het is daarom slim zoekwoorden in deze naam te verwerken.

6. Verwijs naar andere menu-items

Als de bezoeker binnenkomt op de homepagina, is het belangrijk dat je verwijst naar andere informatie binnen de website. Verwijs vanaf de homepagina naar andere menu-items. Dit kun je doen door knoppen of interne tekst-linkjes te plaatsen.

7. Neem een side-bar op

Heb je veel diensten of producten in de aanbieding? Dan is het verstandig om een sidebar op te nemen in het webontwerp. Dit zijn ook interne links.

8. Blijf uniek!

De laatste, maar belangrijkste tip: schrijf unieke content!

Hulp nodig bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website? Neem dan gerust contact met ons op.

Stel je vraag of maak een afspraak