Tijd om je marketingstrategie voor 2021 op te tuigen!

Door PuurIDee

Dit is het moment om je doelstellingen en budget voor komend jaar te bepalen. Verandert jouw marketing- en communicatiestrategie in 2021?

Onlangs hebben we de klok een uur achteruit gezet en is officieel de wintertijd aangebroken. Een drukke periode waarin we voor we het weten alweer tussen de kerstversiering zitten.

2020 was een bijzonder jaar. Een jaar waar we ineens te maken kregen met het coronavirus. Ondanks dat we allemaal heel graag door willen met ons ‘normale’ leven is de harde realiteit dat we nu in de tweede coronagolf zijn beland.

Van start met een marketingplan voor 2021

Tijd voor een moment van bezinning, het opmaken van de balans en een vooruitblik op wat er komen gaat in 2021. Zit je nog op de juiste koers of is je verdienmodel veranderd? Welke trends en ontwikkelingen blijven of welke worden juist in 2021 belangrijk? En sta je nog goed in contact met je klant? Neem even de tijd voor jouw marketingstrategie in 2021. Hierbij alvast een voorzet om op gang te komen.

Durf creatief te denken en kijk waar kansen liggen!

Dat 2020 vooral een jaar is om snel te vergeten, is een gegeven. Wat ook duidelijk is: de coronacrisis gaat voorbij, maar… de eerste tijd nog niet. Wachten en stilstaan? Geen optie! Ons devies is daarom: durf creatief te denken en te kijken waar kansen liggen! Tijd voor een kritische blik.

Herken jij je in het volgende?

  • We doen het goed, maar zouden op bepaalde vlakken graag groeien en specifiekere doelgroepen aanboren. In de waan van de dag blijft het er helaas vaak bij.
  • We hebben tot nu toe nooit een marketingplan opgesteld, maar we zien wel de meerwaarde van een goed uitgedacht plan, al is het maar om beter te kunnen plannen.
  • We hebben een goede marketingstrategie en een goed actieplan, maar in de praktijk hebben we onvoldoende tijd om dit uit te voeren. Er is niemand verantwoordelijk voor de uitvoering.
  • Doordat de wereld om ons heen heel snel verandert, is onze marketingstrategie nooit up-to-date. We nemen daardoor ad hoc beslissingen in plaats van een stabiele koers te varen.
  • Er is te weinig draagvlak binnen de organisatie om de marketingstrategie goed uit te rollen. Iedereen doet zijn eigen ding. Er ontbreekt eigenaarschap.
  • We hebben een marketingstrategie maar niet alle collega’s geloven er in en /of werken mee. Dat maakt onze marketing minder sterk dan dat het zou kunnen zijn.

Heb je 1 of meerdere keren het antwoord “JA!” gegeven?

Komen bovenstaande vragen je bekend voor? Lees dan vooral verder. In de komende weken delen we een reeks blogs over waarom een doordachte marketingstrategie belangrijk is en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw marketingstrategie in 2021 staat als een huis.

In deel 1 helpen we je met modellen die ervoor zorgen dat je vanuit een helicopterview jouw bedrijf en doelgroepen onder de loep neemt. Dit helder hebben is stap 1 in het creëren van een goede merkstrategie.

Waarom een merkstrategie?

Een merkstrategie en marketingstrategie zijn uitgelezen manieren om een visie en bedrijfsstrategie om te zetten naar concrete marketingdoelen op de lange termijn in plaats van ad hoc werken en quickwins scoren. Het helpt je goed na te denken over hoe je je organisatie in de markt wilt zetten, je doelstellingen gaat halen en hoe je jouw interne en externe doelgroep hierin kunt meenemen.

Jouw organisatie in beeld

Neem een uurtje en kijk met een frisse blik naar jouw organisatie.

  • Welke doelgroepen bedien je en op welke wijze?
  • Via welke kanalen bereik je jouw doelgroep?
  • Met welke leveranciers werk je samen?
  • Hoe ziet je verdienmodel eruit; wat gaat er goed en welke onderdelen verdienen meer aandacht?
  • Waar zitten kansen? Waar bedreigingen?
  • En het belangrijkste: hoe zorg je ervoor dat je met jouw product of dienst op de juiste manier inspeelt op de wensen van jouw doelgroep?

Handige modellen om dit in een aantal stappen in kaart te brengen zijn de SWOT-matrix en het Business Model Canvas. 

SWOT-matrixBusiness Model Canvas

Over tot actie!

Nu heb je helder in beeld hoe jouw organisatie eruit ziet en welke wensen of problemen je oplost voor jouw doelgroep. Daar kun je vanaf nu in je communicatie op inspelen. Er zijn meerdere momenten en locaties waar de doelgroep in aanraking komt met jouw product of merk. Zorg dat je zichtbaar bent en een voor de doelgroep aantrekkelijke boodschap communiceert. In een volgende blog gaan we hier dieper op in én beschrijven we een aanpak die ervoor zorgt dat je niet meer ad hoc aan de slag gaat met je marketing.

Op zoek naar een Puuridee?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Met jouw dromen of ideeën. Misschien loop je vast of loop je over van ideeën. Wil je graag tegen iemand aanpraten of samen brainstormen? Wij helpen je graag om je gedachten te ordenen en meer te bereiken!  Neem dus gerust contact met ons op.