Snapchat: snap jij 't?!

Door PuurIDee

Snapchat. Net als je denkt dat je alle sociale media inmiddels wel kent, komt er weer een nieuwe foto- en messagingapp bij. Het grote verschil? De verzonden media zijn maar een paar seconden zichtbaar. Tijd om er eens in te duiken. Vind antwoord op de vraag: is Snapchat een geschikt medium om de doelgroep van mijn bedrijf te bereiken?

Snapchatten met je klanten?

Geloof het of niet, maar Snapchat wordt inderdaad door veel bedrijven en organisaties gebruikt. Zeker nu Snapchat werkt met advertentiemogelijkheden in de VS (en binnenkort ook in Nederland). Maar hoe werkt het dan precies?

Met Snapchat kun je teksten en tekeningetjes plaatsen bij jouw foto’s en video’s. Daarnaast zijn er speciale filters waarmee je je content kunt opleuken. De content moet je op Snapchat zelf maken en meteen delen. Je kunt foto’s en video’s namelijk niet uploaden vanaf je telefoon. Het nadeel is dat je weinig controle hebt, maar het dwingt je daarmee snel en spontaan te zijn.

User interface: back to basic 

Het gebruik, de user interface, is anders dan wat je gewend bent van bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Er zijn weinig knoppen en je bestuurt de content door naar boven, onder, links of rechts te swipen. De zender van de foto of video (de 'snap') kiest naar wie de foto verstuurd wordt en hoe lang deze zichtbaar is. De ontvanger swipet op het scherm om de snap zichtbaar te maken. Daarna verdwijnt deze weer. 

Altijd actueel, altijd amusement

Content op Snapchat is altijd actueel. Snapchat is hier en nu. De content die gebruikers delen op Snapchat is in vergelijking met andere sociale media zoals bijvoorbeeld Instagram veel realistischer en bijna real-time. Wat delen snappers dan met elkaar? Content op Snapchat is vooral fun! Gebruikers kunnen hun foto’s en video’s verrijken met tekeningetjes en teksten of opleuken met een speciale filter. 

Jongere generatie?

Er wordt weleens gezegd dat Snapchat alleen door tieners wordt gebruikt. Toch laten de laatste cijfers zien dat 56% van alle Nederlanders in de leeftijdscategorie 15-39 jaar Snapchat gebruikt. Het is dus maar net hoe je de doelgroep ‘jongeren’ definieert. 

Op een persoonlijke manier communiceren

Marketingfacts deed onderzoek naar hoe Nederlandse merken Snapchat gebruiken en publiceerde vorige week de resultaten. Van de 83 bedrijven uit het onderzoek maakt 23% gebruik van Snapchat als social media tool. De meerderheid van de bedrijven is minder dan een jaar actief op Snapchat. 

De bedrijven die al actief zijn op Snapchat zijn erg positief over binding en interactie met hun doelgroep. Volgers reageren sneller en vaker in vergelijking met Facebook. Dit maakt Snapchat een erg geschikt medium om op een persoonlijke manier te communiceren met je klant. 

Case study: hoe zet je Snapchat in voor zakelijk succes?

Een mooi en ludiek voorbeeld van persoonlijke interactie met je doelgroep vind je bij de Hogeschool van Amsterdam. Snapchat werd hier ingezet als onderdeel van de wervingsstrategie voor nieuwkomers. Huidige studenten van de school mochten het officiële Snapchataccount een week overnemen. Op deze manier kregen studiekiezers met korte filmpjes en foto’s een beter beeld van studeren aan de HvA en het studentenleven. Risicovol, want je hebt natuurlijk geen controle over wat gebruikers posten. Toch heeft het de HvA juist positieve aandacht opgeleverd!

Puntje van aandacht

Wat tot slot blijkt uit het onderzoek, is dat merken behoefte hebben aan meer inzicht in de effecten van de inzet van Snapchat. Op dit moment is het nog lastig om goed te meten wat het bereik is van je snaps. Ook ontbreekt de mogelijkheid om content in te plannen. 

Ben jij helemaal enthousiast geworden over Snapchat en wil je meteen aan de slag? Bekijk met onderstaand schema direct of Snapchat iets is voor jouw bedrijf!

Bronnen: Marketingfacts.nl, Frankwatching.com en Saskia Wijsman

Stel je vraag of maak een afspraak