Miljoenenpubliek op Google!? Wat bereik je daarmee?

Sommige mensen proppen hun website vol met zoekwoorden, zodat ze trots kunnen laten zien dat ze bovenaan staan in Google. Dat doet denken aan zo'n verwarde streaker. Ja, natuurlijk heb je een miljoenenpubliek als je tijdens de WK-finale naakt over het veld gaat rennen. Maar wie wil je daarmee bereiken? En vooral: wát wil je ermee bereiken?


Zoekwoordenoptimalisatie

Search Engine Optimization, ook wel SEO, houdt zich bezig met de positie die je website heeft in de zoekresultaten. Wanneer iemand op 'reclamebureau Groningen' zoekt, willen we het liefst dat PuurIDee bij de eerste vijf Google-resultaten hoort. Dat kun je bereiken door een aantal keer 'reclamebureau Groningen' in je tekst te verwerken. Maar doe je dit te vaak, val je door de mand.

SEO: geen doel, maar een middel

SEO moet je zien als middel voor je uiteindelijke doel: een goede, relevante tekst. Zoekwoorden zijn bouwstenen waarmee je kunt werken aan doeltreffende content. Een tekst schrijf je voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine.

Wist je bijvoorbeeld dat Google zijn algoritme steeds blijft aanpassen aan het gedrag van bezoekers? Je kunt nog zo hoog komen in de zoekresultaten, maar als mensen niet langer dan 2 seconden op je site blijven ziet ook de zoekmachine je als 'niet relevant'.

Het gaat om de juiste tekst

Als jij bovenaan staat in de zoekresultaten met een onleesbare tekst vol met zoekwoorden, is de kans dat een bezoeker lang op je site blijft erg klein. Een goede tekst:

  • Geeft informatie
    Wanneer een bezoeker de tekst leest op jouw site, moet hij direct weten waar hij aan toe is. Wat voor bedrijf heeft hij mee te maken?
  • Grijpt de aandacht
    Er moet iets zijn dat de bezoeker triggert. Wat onderscheidt jou van je concurrenten?
  • Heeft een persoonlijkheid
    Het karakter van jou en/of jouw bedrijf bepaalt de toon van de tekst. Hanteer je een persoonlijke aanpak of werk je als een geoliede machine? Heb je een vriendelijke babbel of ben je recht voor z'n raap? De stijl van de tekst moet passen bij de stijl van je bedrijf.
  • Overtuigt
    Natuurlijk wil je uiteindelijk dat de klant contact opneemt of een product koopt. Als je  bovenstaande punten goed uitvoert, overtuig je uiteindelijk ook de klant die bij je past.

Vergeet het miljoenenpubliek

Richt je dus niet op het miljoenenpubliek, maar ga gericht op zoek naar mensen die je wilt aanspreken. Wat is je doelgroep en wat drijft hen? Als je iets van waarde toevoegt word je daar vanzelf voor beloond. Naakt over een veld rennen kan altijd later nog.

Johan Stolk
Copywriter