Maak je website aantrekkelijk: krijg meer conversie!

Door PuurIDee

Collega’s Yan en Lydia hebben onlangs hun kennis bijgespijkerd op het gebied van ‘persuasive design’. Hoe maak je nou je website aantrekkelijk voor de bezoeker? Door het onbewuste brein van de bezoeker te overtuigen en hem te helpen: want dát is persuasion! Zorgt dit nou daadwerkelijk voor een hoger klikratio en meer conversie? Jazeker! We geven je een kleine update van onze vernieuwde inzichten.

Mooie kijklijnen


Heb je wel eens gemerkt dat een bepaalde foto of visualisatie je kijkrichting beïnvloedt? Er zijn niet alleen onderzoeken gedaan naar de best bekeken onderdelen op een website door de plaatsing van deze onderdelen: ook is bewezen dat wanneer wij een foto zien van een persoon die kijkt naar een bepaalde plek, wij de kijkrichting volgen. Super toch om dat toe te passen in je website om de aandacht ergens op te richten! Daarnaast kun je kijklijnen natuurlijk ook ergens op richten door pijlen of andere visuele elementen. 

Help de bezoeker te kiezen

Keuzes maken is niet altijd gemakkelijk, helemaal niet als er geen duidelijk overzicht is. Laten we onze websitebezoekers daarom een handje helpen! Door een bepaald product of dienst net even een klein beetje uit te lichten met bijvoorbeeld een “meest gekozen” lintje of door een duidelijke button te maken duw je de bezoeker alvast een beetje in de goede richting. Zorg er bovendien voor dat je niet teveel keuzes aanbiedt: dat maakt het kiezen te moeilijk.

Benadruk een positief gevoel

Waar word jij blij van? En belangrijker nog: waar wordt je bezoeker blij van? Je bezoeker wil graag een product of dienst dat hem gemak of geluk brengt en dat kun jij hem bieden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat hij weet dat anderen dit product ook hebben gekocht en aanbevelen: dit geeft een stuk rust en vertrouwen. Maak het zo makkelijk mogelijk zodat je bezoeker niet hoeft te zwoegen door een lange invullijst. En het allerleukste: geef een keer een cadeautje weg, het liefst onverwachts. Wedden dat de bezoeker jou dan aan gaat raden bij zijn vrienden! 

Gebruik korte teksten

Zie jij weleens ellenlange teksten staan op een website, in een brochure of in de krant? Een websitebezoeker scant voor het grootste deel alleen op titels en plaatjes op de website en zal dus lange teksten niet of nauwelijks lezen. Zorg er daarom voor dat het leesbaar wordt en dat de bezoeker de belangrijkste elementen wel meekrijgt. Dit kun je doen door goede koppen te maken die eruit springen, door aan te stippen waarom de bezoeker dit product of dienst zou willen hebben en door de bezoeker een beetje te verleiden met mooie woorden. Een product dat zeldzaam, fascinerend, eenvoudig, speciaal voor jou en ook nog aanbevolen is door jouw grote voorbeeld wil toch iedereen!

We hebben naast deze highlights natuurlijk nog veel meer geleerd. Ben je benieuwd naar meer tips en tricks? Neem dan even contact op dan praten we je graag bij!

Stel je vraag of maak een afspraak