Over creatieve grenzen: ontwerper Anco in Cannes!

Door PuurIDee

Op het internationale “Festival of Creativity” Cannes Lions heeft onze collega Anco Drent vijf dagen lang inspiratie opgedaan dankzij de allergrootsten in én buiten het reclamevak. Hij nam al zijn ideeën en enthousiasme mee naar PuurIDee: collega’s genieten volop mee van zijn nieuwe inzichten!

Cannes Lions Creative Academy

Young creatives kregen de kans om te leren van de allergrootste creatievelingen. Met een intensief vijfdaags programma kregen studenten van over de hele wereld les van de beste mensen uit het reclamevak en daarbuiten.

Onder leiding van advertising legend Bob Isherwood (bekend van Saatchi & Saatchi) en copywriter Lindsay Lamb (o.a. AKQA en Google Creative Labs) werd er een speciaal programma opgesteld voor het jonge talent. Dit jaar bestond de Creative Academy uit negentien deelnemers met elf verschillende nationaliteiten. Daarvan was onze ontwerper ook onderdeel; bijzonder! En daarbij spreekt iedereen dezelfde taal: advertising.

Passie voor advertising

De sessies vonden plaats in een traditionele schoolklas-setting. Hier werden Q&A’s, workshops en masterclasses gehouden. Gecombineerd met festival seminars, begeleide tentoonstellingen en zelfs een kijkje bij de jury achter de schermen, werd de passie van de deelnemers alleen maar aangewakkerd.

Duidelijk is dat de organisatie veel waarde hecht aan het voortbrengen van goed opgeleide jonge creatievelingen, wat ook blijkt uit de leeftijdsgrens van 30 jaar. Veel komt aan bod. Hoe word je een betere leider? Hoe behandel je elke briefing weer anders? Wat is de weg naar betere concepten? En wat is de manier om te onderhandelen met de klant?

Onderhandelen met terroristen en wereldwijd stagelopen

De Britse Simon Wells, een van de eerste sprekers van de Academy, onderhandelt als professional met terroristen. Hij geeft aan dat lichaamshouding en de eerste 10 minuten in een gesprek van levensbelang zijn. Een interessante les voor het reclamevak: verplaats je in de andere partij door te focussen op één persoon of juist op een groep.

Mark van der Heijden, ook een spreker aan de Creative Academy, noemt zichzelf ‘the Backpacker Intern’. Hij heeft een tijdlang stage gelopen bij bedrijven over de hele wereld en werkt inmiddels aan Wanderbrief. Dit is een global community waar deelnemers hun creative skills ruilen voor woon-werkervaringen in het buitenland. Het advies? Altijd nieuwe dingen blijven ontdekken en verkennen!

Leer nieuwe culturen, kijk anders naar de wereld!

“Door nieuwe mensen te leren kennen,” zo zegt Mark, “leer je je verplaatsen in nieuwe culturen en kijk je anders naar de wereld.” Dat is precies wat je meemaakt als je dit inspirerende programma in Cannes volgt. De Creative Academy is een life-changing experience. Een onvergetelijke ervaring, waar je je passie voor het vak nog meer vergroot. 

Voor ons is het duidelijk te zien: Anco kan niet wachten om alles in de praktijk te brengen bij PuurIDee!

Stel je vraag of maak een afspraak