Online reviews: noodzakelijke overtuigingskracht!

Door PuurIDee

Volgens onderzoek leest maar liefst 97% van de consumenten voor aankoop van een product of dienst de online reviews van een bedrijf. Consumenten vertrouwen op meningen van anderen. In deze tijd, waarin iedereen een stuk afhankelijker is geworden van digitale middelen, wordt meer online onderzoek gedaan naar de ervaringen van anderen dan ooit tevoren. Wil jij dus je (potentiële) klant net dat laatste zetje in de rug geven om voor jouw product of dienst te kiezen? Zorg dan dat huidige klanten vertellen over hun ervaring hiermee.

Van fysieke naar digitale mond-tot-mond reclame

”Hey Tessa, ik heb vandaag toch iets leuks meegemaakt! Nu fysiek winkelen lastiger is, dacht ik vanmorgen: ik steun de lokale ondernemer en bestel een cadeautje voor mijn schoonzus bij de babywinkel hier in het centrum. Drie keer raden wie er vanmiddag meteen op de stoep stond met een super leuk ingepakt tuttle knuffeltje? En dat zonder verzendkosten. Ik ben helemaal blij!”. Herken je dit? Je bent aan het FaceTimen met een vriendin en ze vertelt je over haar ervaring met een bedrijf. De volgende keer dat jij een babyartikel nodig hebt denk je hier meteen aan terug. Dit kan online ook, maar dan zelfs op grote schaal!

Zeker nu jouw bedrijf misschien niet of minder goed bezocht kan worden door de huidige situatie, moet je online een goede indruk achterlaten. Dit doe je door zichtbaar te zijn op bijvoorbeeld social media kanalen, maar ook door ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar is. De kans is groot dat potentiële klanten jouw bedrijf vinden door een zoekterm in Google in te voeren. Zorg er daarom voor dat ook de reviews die Google van jouw bedrijf presenteert worden gevuld en creëer hiermee een goed beeld van jouw bedrijf voor je (potentiële) klant.

Waar vind je online reviews?

Naast Google, zijn er tal van andere mogelijkheden om klantervaringen te vinden en te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan de functie binnen Facebook waar mensen een aantal sterren en een beoordeling kunnen geven aan jouw bedrijf. Daarnaast zijn er voor specifieke branches ook reviewsites. Zoover of Tripadvisor zijn van groot belang als je je in de reisbranche bevindt. Ook zijn er speciale tools om deze reviews in te bouwen op je website.

Vragen om een review mag

“Bedankt voor de mooie opdracht, we zijn blij om te horen dat jullie tevreden zijn met het eindresultaat. Zouden jullie ons bedrijf een online review willen geven? Dat zou ons erg helpen!”. Heb jij dit verzoek ook al eens gehad?

Als jij een waardevolle review wilt ontvangen, kun je er best naar vragen. Benader je klant persoonlijk of vermeld het verzoek onderaan op de factuur. Reageer op je klant. Communiceer je blijdschap over een positieve review, maar ook je begrip voor een negatieve review. Reageer beleefd op een negatieve review, maar zorg ook dat je deze feedback opvolgt en kijk wat je kan doen om de klant blij te maken.

Kun jij meer uit de digitale mond-tot-mond reclame halen en wil je hier meer over weten? Neem gerust een keer contact met ons op!

Stel je vraag of maak een afspraak