De ongekende mogelijkheden van Virtual Reality!

Door PuurIDee

Ben jij al een belieVR? Die vraag werd ons gesteld in Martiniplaza, tijdens een presentatie over Virtual Reality bij de SMC050. De wereld van de Virtual Reality is zich ongelooflijk snel aan het ontwikkelen en wordt voor allerlei bijzondere doeleinden ingezet. Lees wat ons allemaal te wachten staat!

Virtual Reality

Bij Virtual Reality (VR) wordt er een totale virtuale wereld gecreërd, afgesloten van de realiteit. Niet te verwarren met Augmented Reality (AR), waar je virtuele elementen aan de omgeving kunt toevoegen. Denk aan het virtueel plaatsen van die nieuwe bank in je woonkamer. Roel Tiemessen van communicatiebureau Junction en Bart Kok van The Virtual Dutch Men namen ons mee in de wondere wereld van de VR.

Terug in de tijd

Die wereld begint eigenlijk al eind 18e eeuw. Toen introduceerde Robert Barker met de panoramaschildering een van de eerste vormen van virtual reality. In Nederland is het panorama beter bekend in de versie van Henk William Mesdag, als geschenk aan zijn 33 neven en nichten. Wanneer je in het midden van zijn bekende panorama staat, ervaar je een 360-graden ervaring. Je staat letterlijk midden in een andere wereld.



Het eerste vergelijkbare virtual reality voorbeeld kwam in 1962 met het prototype voor de Sensorama: in dit apparaat beleeft de kijker een virtuele fietsrit door Brooklyn, inclusief wind, geur en trileffecten. 

Kijkje in de keuken met IKEA

Met een virtual reality bril ben je tijdelijk weg van de werkelijkheid. Je bevindt je in een digitaal gecreëerde wereld. Neem bijvoorbeeld ‘Clouds over Sidra’, een korte documentaire waarin het 12-jarig meisje Sidra wordt gevolgd. Ze is gevlucht uit Syrië en bevindt zich nu in een vluchtelingenkamp. Met virtual reality sta je zelf in het vluchtelingenkamp en volg je Sidra. In plaats van films van een afstandje te bekijken, speelt de film zich nu om je heen af.

Waar dat allemaal voor ingezet kan worden? Je hoeft nu niet meer naar IKEA om door een nieuwe keuken heen te lopen! En wat dacht je van een 360-graden voetbalervaring? Bekijk Champions League vanaf de VIP-box of zelfs de middenstip! In Amerika wordt al volop geëxperimenteerd met deze nieuwe wedstrijdbeleving. De popcorn vliegt je nog nét niet om de oren.

Een nieuwe vorm van social media

Helemaal indrukwekkend werd de presentatie toen Junction liet zien dat je twee personen samen in dezelfde virtuele ruimte kunt zetten. Zet ze een bril op en ze kunnen met elkaar darten, overgooien, noem maar op! Waar veel mensen virtual reality vooral zien als gimmick, wordt hier duidelijk dat dit echt een communicatieplatform gaat worden. Facebook houdt deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten: dit wordt de nieuwe vorm van social media.

Medisch belang

Maar virtual reality is niet alleen maar handig, hip & happening. Er ligt veel toekomst op het gebied van educatie en zelfs in de medische wereld. Het Martiniziekenhuis in Groningen heeft een virtual reality bril in het brandwondencentrum. Het dagelijks wisselen van het verband is voor jonge slachtoffers een erg pijnlijke handeling. De VR-bril wordt gebruikt als afleidingsmanoeuvre, waardoor de kinderen hun focus hebben op het spelen van een game in een totaal andere wereld. Ook kan de patiënt vanuit het ziekenhuisbed direct contact maken met een 360-graden camera in het klaslokaal, zodat hij toch naar school kan blijven gaan.

De voordelen van virtual reality: VR=PR!

Denk je erover na om VR te gebruiken? Just give it a go! Op dit moment kun je je er als merk in onderscheiden om deze markt te betreden en hierin wegen te gaan verkennen. Dat levert direct response van de media op: VR=PR! Denk hierbij dan wel aan de 3D-audio, die voor de ervaring net zo belangrijk is als de video. Of voeg omgevingselementen toe, zoals een racestoel bij een racegame. In combinatie met beeld en geluid heb je pas echt een realistische totaalervaring.

I’m a belieVR

Ik ben er heilig van overtuigd dat er een enorme slag te maken valt in de virtual reality. Particulier én zakelijk zullen hier in de toekomst steeds meer gebruik van maken. Ook al staat het nog in de kinderschoenen, virtual reality heeft absoluut de toekomst. Dus ja! Ik ben een belieVR!

Anco Drent
Grafisch vormgever

Stel je vraag of maak een afspraak