Mobiel gebruik en mobiel gedrag in Nederland: hoe spring je hierop in?

Door PuurIDee

Per dag spenderen we heel wat tijd online. Zeker ten opzichte van een paar jaar geleden is dat enorm gestegen. Hoeveel van die tijd besteed je op je smartphone? En hoeveel op je computer of tablet? En belangrijker: hoe speel je daarop in? Van native app tot adaptive site: lees hier alle mogelijkheden en ontdek wat voor jou de beste optie is.

Meer tablets dan desktops

Opvallend feit: volgens het Centraal Bureau voor Statistiek beschikken voor het eerst meer Nederlandse huishoudens over een tablet dan over een desktopcomputer. In 58 procent van de huishoudens is een tablet aanwezig, terwijl een desktop bij 50 procent te vinden is. Belangrijk om bij stil te staan wanneer je een website gaat ontwerpen, of nadenkt over de mogelijkheden voor een eigen applicatie.

Het aantal huishoudens met laptops is nog altijd het grootst, maar groeit minder hard dan het aantal huishoudens dat een tablet bezit. Het afgelopen jaar had 72 procent een laptop, tegenover 70 en 69 procent in respectievelijk 2014 en 2013. Ook het aantal huishoudens dat over een smartphone beschikt blijft groeien. Momenteel is dat 73 procent, tegenover 67 procent een jaar eerder. In twee jaar tijd is de desktop bij elf procent van de Nederlandse huishoudens verdwenen.

Mobiele troonopvolging

De cijfers liegen er niet om. Mobiele apparaten hebben een prominente plek verworven in ons surfgedrag. Met name de smartphone is in staat geweest om de afgelopen jaren de laptop en desktop van zijn troon te stoten als hét apparaat om mee te surfen. Een gemiddelde Nederlander bracht in 2015 zo’n 68 procent van z’n online tijd door op z’n smartphone, een aantal dat sindsdien alleen maar verder is gegroeid.

Afhankelijk van jouw zakelijke doelstellingen en de wensen en eisen die daaruit voortvloeien zul je je op een gegeven moment afvragen, hoe nu verder?

Welke keuzes heb je?

Er zijn vier mogelijkheden om in te spelen op dit nieuwe surfgedrag:

  • Standaard responsive website
  • Adaptive responsive website
  • Mobiele website of web app
  • Native app

Standaard responsive website

Een responsive website is een site die zodanig is ontworpen dat hij zichzelf aanpast aan elk denkbaar scherm. Van een miniscule smart watch, via een kleine smartphone, verschillende maten phablets, tablets en laptops met retinaschermen tot aan grote desktop schermen en Smart TV’s. En straks wellicht ook op het dashboard van je auto, de display van je koelkast en wat ze allemaal nog meer gaan verzinnen.

De inhoud en de opmaak passen zich aan op basis van de gedetecteerde schermgrootte. Dit geldt ook voor het vergroten of verkleinen van het venster van je browser. Probeer het maar op deze website en je ziet vanzelf hoe het werkt.

Het grote voordeel van een responsive website is dat je maar één site hoeft te bouwen voor alle denkbare apparaten. Ook van apparaten die nu nog niet bestaan. Nadeel van veel standaard responsive websites is dat ze op oudere telefoons traag kunnen zijn en in sommige gevallen maar gedeeltelijk functioneel kunnen zijn.

Adaptive responsive website

Een adaptive responsive website is als het ware een responsive website plus. De site past zich niet alleen aan de schermgrootte aan, maar gebruikt ook scripts om te herkennen welk apparaat de site bezoekt, welke schermresolutie (retina) er wordt aangehouden of wat de snelheid van de internetverbinding is, zodat de inhoud en de functionaliteit hierop kunnen worden aangepast.

Hiermee kunnen bepaalde nadelen van responsive web design worden ondervangen, zoals te lange laadtijden op smartphones met langzame verbindingen. Bij een standaard responsive website laden smartphones over een 3G verbinding dezelfde hoeveelheid data als een desktop op een razendsnelle glasvezelverbinding. De ervaring voor de mobiele gebruiker kan daardoor ondermaats zijn.

Ook kan met gebruik van adaptive responsive design de gebruikerservaring van bezoekers met een smartphone dicht in de buurt komen van een native app. 

Mobiele website of web app

Mobiele websites zijn sites die speciaal zijn ontwikkeld voor gebruik op smartphones en/of tablets. Ze werken met de standaard webbrowsers en je hoeft ze dan ook niet als losse applicatie te installeren.

Een veel voorkomende aanpak is de zogenaamde m.dot site. Dit is een website met een eigen internetadres (URL), bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl, die specifiek is bedoeld voor smartphones. Vaak is het een uitgeklede versie van de hoofdwebsite met minder inhoud en zonder de functionaliteiten die op mobiel minder belangrijk zijn.

Nadeel van de losse mobiele site is dat je hiermee eigenlijk twee websites onderhoudt. Daarmee heb je allereerst het risico op ‘duplicate content’, wat slecht is voor je Google rankings. Daarnaast kan het beheren van de content voor twee verschillende websites soms erg omslachtig zijn.

Native app

Native apps zijn applicaties die speciaal zijn ontwikkeld voor een bepaald mobiel platform zoals iOS & Android. Alleen native apps kunnen gebruik maken van hardware-specifieke functies zoals de camera, het kompas, een accelerometer, contacten, media, GPS, beacons, lokale notificaties, push notificaties, timers, ga zo maar door.

In 2016 besteedt de gemiddelde Amerikaan volgens eMarketer dagelijks 3 uur en 15 minuten binnen native apps op hun smartphones en tablets. Dat is aanzienlijk meer dan de 51 minuten die ze in 2016 zullen doorbrengen op het mobiele web. Met andere woorden: momenteel lijken native apps de standaard.

Een nadeel van native apps is dat je voor elk platform (iOS én Android) een aparte app moet maken. 

Beslisboom

Weet je na al deze informatie nog altijd niet waar je voor moet kiezen? Doorloop dan dit eenvoudige stappenplan en bepaal voor jezelf wat de beste optie is voor jouw doelen.



Rob Mulder
App-developer en programmeur bij PuurIDee

Stel je vraag of maak een afspraak