Meten is weten en de rest kun je vergeten!? Think again!

Door PuurIDee

Tegenwoordig is alles meetbaar: hoeveel bezoekers je website trekt, via welke socials de bezoekers inhaken en ook nog op welke pagina ze instappen. Dit geeft veel inzichten in jouw ‘optimale’ online strategie. De data bieden zekerheid en dat is fijn, want je hebt vooraf ‘garantie’ dat jouw strategie werkt. Toch? 

It's (not) all about the numbers

Toch is dat niet altijd waar. Er bestaat namelijk geen garantie dat jouw strategie werkt. Niets is zo veranderlijk als het online landschap. Sinds de start van online metingen zijn we geneigd om alleen naar de cijfers te kijken. En dat is niet zo gek. Online marketingbureaus schieten sindsdien als paddenstoelen uit de grond en kunnen de perfecte online strategie voor jou uitstippelen op basis van deze getallen.

Natuurlijk kun je kijken welke berichten het goed doen onder jouw doelgroep, welke berichten veel likes en reacties oproepen en krijg je hiermee informatie over jouw volgers en bezoekers. Het trucje kun je dan eindeloos herhalen met het ‘likeable’ bericht, maar zeg nou zelf; trekken die herhalingen jouw aandacht nog? Verhogen ze jouw merkcommitment?

Creativity is key

Begrijp ons niet verkeerd: het is absoluut goed om in de gaten te houden hoe jouw website het doet op basis van cijfers en om te kijken of berichten goede statistieken hebben. Dit moet alleen niet ten koste gaan van de creativiteit in je content.

Onze tip? Kijk niet alleen naar de berichten die veel bekeken worden, maar kijk ook hoe er gereageerd wordt op het bericht. Welke (sociale) impact heeft het bericht? Dat is het moment waarop de creativiteit om de hoek zou moeten komen kijken. Om impact te hebben en de doelgroep aan je te binden, zal je moeten opvallen.

Wanneer je een opvallend bericht plaatst, hoef je het niet eindeloos te herhalen. De ontvanger zal de boodschap na een paar keer wel onthouden. En als je het écht goed doet, dan zoekt de ontvanger het bericht zelf nog ‘ns op!

Brainstorm er dus op los en laat je creativiteit de vrije loop om tot de beste ideeën te komen. Hulp nodig? Klop dan gerust eens bij ons aan.

Succes en vooral: veel plezier!

Stel je vraag of maak een afspraak