Maak van jouw bericht een meesterbaksel!

Door PuurIDee

100 gram van dit, 200 gram van dat… Soms zijn recepten vrij gemakkelijk te begrijpen. Vooral als je de ingrediënten bijna dagelijks gebruikt. Maar wat nou als daar ineens een bijzonder product bij komt kijken, waar je nog nooit van hebt gehoord? Of als er ineens met ‘cups’ gemeten wordt? Jij hebt geen flauw idee wat het is. Laat staan dat je weet hoe je het gerecht moet bereiden. Voor de maker van het recept is dit vast een piece of cake, maar jij loopt rond met een heleboel vraagtekens. En… haakt vervolgens af. Dan maar een kant-en-klare bakmix. Dit afhaken bij ingewikkelde dingen gebeurt helaas ook veel bij het delen van kennis, omdat er bijvoorbeeld vakjargon wordt gebruikt en er geen of te weinig rekening wordt gehouden met de parate kennis van de ontvanger. Hoe zorg jij dat jouw klanten niet afhaken bij jouw boodschap?

Kennis is macht. Of toch niet altijd?

Je vindt het fantastisch om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen in jouw eigen vakgebied. Cursussen, webinars, nieuwsbrieven: je houdt het allemaal in de gaten. Het is nooit verkeerd om jezelf te blijven ontwikkelen. Het is alleen wel belangrijk dat je de vergaarde kennis inzet op de juiste manier. Hoe hoog is het kennisniveau van jouw klant? En hoe haak je hierop in? Schotel jij jouw klant de juiste boodschap voor?

Tip: maak de denkstap richting de klant

Probeer te denken zoals de klant. Bij iedere uitleg, presentatie of e-mail is het verstandig om je te verplaatsen in de klant. Gebruik ik veel vakjargon? Kan het simpeler? Als je deze vragen met ‘ja’ beantwoordt, dan is het heel verstandig om je verhaal te herzien. Als je helemaal zeker wilt zijn, probeer jouw boodschap dan een keer uit te leggen aan een leek.

Vind je het lastig je boodschap te vereenvoudigen? Bel dan eens een van onze collega’s. We denken graag met je mee over jouw meesterbaksel ;-)