Jouw klant ambassadeur? Drie tips voor een betere klantrelatie

Door PuurIDee

De Multichannel Conference is een jaarlijks terugkerende verzameling inspirerende lezingen en rond-de-tafelgesprekken. Dit jaar stond de conferentie in het teken van de klant. Hoe zet je je in voor een optimale klantrelatie en zorg je dat jouw klant je ambassadeur wordt?

De grote voorbeelden

Hoe beheersen de grote merken hun klantrelaties? Je ziet dat er een trend is om klantrelaties steeds serieuzer te nemen. Zo onderscheidt schoenen- en accessoireshop O'Moda zich steeds meer op het gebied van klanttevredenheid. In iedere fase van de 'customer journey' staan de wensen en behoeftes van de klant centraal.

De sleutel naar de wensen van jouw klant is het vragen van feedback. Wacht je af totdat je hoort wat klanten over je zeggen, of vraag je actief naar hun mening en doe je daar ook iets mee? Het stellen van de juiste vragen kan leiden tot betere beoordelingen. Hoe je daar zelf mee aan de slag kunt? Drie gouden tips!

Tip 1: klantfeedback verzamelen

Klantfeedback is de informatie die klanten aan jou vertellen. Enorm belangrijk om te horen hoe klanten hun aankoop, het proces daar naartoe en jouw merk zelf hebben ervaren. Om daar achter te komen, stuur je klanten na aankoop een eenvoudige (automatisch gegenereerde) mail. Vraag hierin een cijfer en een korte toelichting met een meerkeuzevraag. Inzicht voor verbetering gegarandeerd.

Tip 2: bedank je ambassadeurs

Krijg je al een tijdje feedback van je klant? Vergeet dan ook niet te laten weten dat je iets met zijn input gaat doen! Bedank je trouwe klant ook eens voor deze waardevolle informatie met een kortingsbon of een ander cadeautje. Niets zo leuk als een tevreden klant. En bedenk: niets kan op tegen goede mond-tot-mondreclame!

Tip 3: ga voor de 5-sterrenbeoordeling

Wat klanten over jou zeggen, heb je niet altijd onder controle. Negatieve klantbeoordelingen komen vooral wanneer er geen luisterend oor voor hem is. Je kent hem wel: die 1-sterbeoordeling op Facebook. Die wil je echt niet en had misschien voorkomen kunnen worden! Stel daarom vragen aan je klant, luister naar de feedback en pas deze ook echt toe. Het verbetert je proces, voorkomt ontevredenheid bij je klant en levert je misschien 5 sterren op!

Stel je vraag of maak een afspraak