Het succes van Netflix verklaard – marketing in tv-series

Door PuurIDee

House of Cards – de veelgeprezen hitserie over machtsstrijd, corruptie en vooral Kevin Spacey – groeide afgelopen jaren uit tot een van de meest populaire tv-series ooit. Wat het geheim is van de serie? Marktonderzoek.
 

Netflix: marketing aan het begin van het proces

Een logisch scenario: een ondernemer heeft een idee, doet marktonderzoek om dit te onderbouwen en ontwikkelt dan het product of de dienst verder uit. Wanneer het wordt geïntroduceerd in de markt, gebruikt het bedrijf de jaren daarna om de behoefte te vergroten en de verkoop te stimuleren. Maar wat nou als we dit proces 180 graden omdraaien?

House of Cards: Politiek drama als marketing

House of Cards is geproduceerd door streamingdienst Netflix, dat dagelijks een schat aan data verzamelt over haar kijkers. Voordat er ook maar een idee lag voor een tv-serie, is Netflix begonnen al deze gegevens te analyseren. Wat zijn de interesses van de kijker, bij welke programma’s haken ze af en hebben ze misschien een favoriete acteur?

Een aantal zaken sprong eruit. Het werk van David Fincher (regisseur van onder andere The Social Network, The Curious Case of Benjamin Button en Fight Club) werd door kijkers veelvuldig bekeken. Daarnaast deed de Britse variant van de televisieserie House of Cards het goed, en kregen films met Kevin Spacey hoge waarderingen.

Zie het diagram: kies je voor politiek drama à la House of Cards en combineer je dit met David Fincher en Kevin Spacey, ligt er een garantie voor succes. Daarmee is het proces van productontwikkeling omgekeerd: niet een idee, maar statistieken zijn de basis.

De nieuwe rol van Big Data

Netflix experimenteert dagelijks met de enorme hoeveelheid gegevens (‘big data’) die ze verzamelt. Zo weet Netflix inmiddels precies wanneer mensen verslaafd raken aan een bepaalde serie. Nederlanders hebben bijvoorbeeld twee afleveringen nodig om gegrepen te worden door de serie Stranger Things en vier om verslingerd te raken aan Making a Murderer. Opvallend feitje: Nederlanders zijn gemiddeld een aflevering eerder verslaafd dan de rest van de wereld.

Statistieken: de basis voor creativiteit

De verwachting is dat Netflix deze inzichten nog gerichter gaat toepassen in het ontwikkelen van series en schrijven van scripts. Denk aan cliffhangers en plotwendingen die nog zorgvuldiger worden geplaatst om kijkers te vangen. Gegevens over de kijker worden leidend in het productieproces. Het einde van originaliteit?

Ondernemerschap: start met het probleem, niet met de oplossing

Dat hoeft niet zo te zijn, zoals House of Cards mooi aantoont. Marketing als integraal onderdeel van het creatieve proces kan baanbrekend eindresultaat opleveren. Zo zijn er hele bedrijven gebouwd op alleen het aantal zoekopdrachten op Google.

Wist je dat er ondernemers zijn die beginnen vanuit zoekopdrachten? Eerst wordt er een website gebouwd die goed scoort op SEO en pas daarna worden er leveranciers gezocht. Daarmee is het marketingproces 180 graden omgedraaid. Creativiteit en cijfers: de ideale match!

Stel je vraag of maak een afspraak