Facebook ad’s: kort maar krachtig het effectiefst? Dus niet!

Door PuurIDee

Adverteren op Facebook is niets nieuws meer, zo adverteren inmiddels al zo’n vijf miljoen bedrijven op het social media-kanaal. Dat is dan ook niet zo gek, want per dag spenderen ongeveer twee miljard mensen bijna een uur van hun tijd op Facebook. Erg aantrekkelijk voor een adverteerder, zeker wanneer Facebook een rem zet op de gewone berichten om daarmee advertenties te stimuleren en je een heel specifieke doelgroep kan aanspreken. Wil jij bijvoorbeeld alleen maar vrouwen tussen de dertig en veertig jaar uit het noorden van het land bereiken? Facebook regelt het voor je!

Vertel jouw verhaal

Facebook is dus een aantrekkelijk kanaal voor de adverteerder, maar hoe maak je de advertentie aantrekkelijk voor de doelgroep? Je denkt misschien dat mensen geen ellenlange verhalen willen lezen. Niets blijkt minder waar. Mensen houden van verhalen, al eeuwenlang. Zo blijkt ook dat Facebookcampagnes die een verhaal vertellen effectiever zijn dan de campagnes die de lezer meteen aanzetten tot actie.

Neem de lezer mee in jouw merkverhaal. Vertel ze niet over de eigenschappen van jouw merk, product of dienst, maar stem je verhaal af op de interesses van jouw doelgroep. Wat vindt de doelgroep interessant?

Vallen en opstaan

Een goed verhaal bevat een specifieke structuur: een hoofdpersoon bereikt zijn of haar doel met vallen en opstaan en komt onderweg verschillende obstakels tegen. Dit zorgt ervoor dat de lezer zich kan identificeren of kan inleven in het verhaal, wat resulteert in een hogere merkbetrokkenheid en merkloyaliteit.

Vertel het verhaal niet in één advertentie, maar bouw de spanning op. Plaats bijvoorbeeld één hoofdstuk per advertentie en de lezer zal nieuwsgierig zijn naar het volgende hoofdstuk. En wanneer je dan een betrokken doelgroep hebt gecreëerd kun je de doelgroep ook vragen een keer een hoofdstuk te schrijven, meer betrokken wordt het niet. 

Stel je vraag of maak een afspraak