Employer branding: niet alleen meer voor de giganten!

Door PuurIDee

Steeds meer MKB-bedrijven kunnen door personeelstekorten tegenwoordig niet meer doorgroeien. Je zou denken dat dit niet nodig hoeft te zijn met de oneindige mogelijkheden van het internet. Waar giganten als Google en Apple heel gemakkelijk personeel aantrekken door hun massale aanwezigheid op de tijdlijn van bijna iedere sociale media pagina, is dit voor kleine ondernemers niet zo vanzelfsprekend. Dit moet toch anders kunnen?

Weet jij de ideale kandidaat te vinden?

Het kan! De kosten voor online aanwezigheid worden steeds lager, waardoor ook de kleinere ondernemers de kans krijgen online personeel te werven. Veel ondernemers vragen zich dan af waar te beginnen. Het is belangrijk dat je je doelgroep kent. Weet jij wie je zoekt? Op basis van de profielschets, zoek je de (sociale) media die deze ideale kandidaat gebruikt. De ‘oudere’ generaties vind je op Facebook. Jongere generaties (18-25) vind je op Instagram, Snapchat en YouTube. Ook de vacaturebank Indeed en werk georiënteerde bedrijven, zoals LinkedIn, kunnen het aantal sollicitanten verhogen.

Creatieve content

Zorg er in ieder geval voor dat je creatieve content gebruikt die een kandidaat naar jou toe trekt. Kies gericht de woorden die je gebruikt in de content, want je kandidaat zoekt met algemene termen naar vacatures. Zo wordt het woord ‘vacature’ in Nederland maandelijks maar liefst 4 miljoen keer gebruikt in Google! Kandidaten kijken vaak alleen naar de eerste pagina van de zoekresultaten in Google. Als jij je creativiteit loslaat op de tekst en daarmee ook nog aansluit op de zoektermen van de kandidaat, valt jouw vacature zeker op. Als jij op zoek bent naar een vrachtwagenchauffeur die internationaal transport wil doen, zorg er dan voor dat je woorden als ‘buitenland’, ‘internationaal’ en ‘vrachtwagentransport’ gebruikt. Wie weet staat de ideale kandidaat dan al snel bij jou op de stoep! Tip: laat wel snel je interesse in de kandidaat blijken, want je wilt natuurlijk niet dat deze eerst bij de concurrent op gesprek gaat.

Jij presenteert jouw organisatie als toffe werkgever!

Een andere manier van personeel werven is het ontwikkelen van een ‘Werken bij’ webpagina.  Het ontwikkelen van zo’n webpagina is onderdeel van employer branding, waarbij jij jouw organisatie presenteert als toffe werkgever. Denk goed na over wat hoe je jezelf als werkgever wilt presenteren, wie je doelgroep is, wat jij de kandidaat te bieden hebt en wat er op de website moet komen te staan. Zorg dat de teksten kort zijn met pakkende inhoud. Foto’s en video’s kunnen ook een toevoeging zijn. Ze zeggen niet voor niets dat beeld meer zegt dan duizend woorden! Een van de nieuwste trends is ‘gamification’, waarbij je bestaande processen in spelvorm giet. Laat bijvoorbeeld de vrachtwagenchauffeur die je zoekt een racespel spelen waarin deze direct kan solliciteren.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een ‘Werken bij’ webpagina of het schrijven van je online content? Neem gerust contact met ons op.

Happy employer branding!

Stel je vraag of maak een afspraak