‘Mooi’ is overrated, ‘simpel’ is het toverwoord!

Je wilt natuurlijk graag dat iets er mooi uit ziet. Maar in de marketing- en communicatiewereld is esthetiek ondergeschikt. Zeker bij websites gaat het om eenvoud: de bezoeker moet snel en gemakkelijk zijn of haar doel bereiken. Voor het succes van je website is usability van levensbelang.


Usa-watte?! Usability!

“Usability is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken.” (International Organisation of Standardization, ISO 9241-11).

Usability kunnen we dus vertalen als gebruiksvriendelijkheid. Een website die gebruiksvriendelijk is zorgt voor meer tevreden bezoekers. En belangrijker: dat jij meer conversies scoort, zoals contactopnames en/of verkopen.

Gebruiksonderzoek: leer je bezoeker kennen

Hoe maak je jouw website gebruiksvriendelijk? En hoe weet je welke informatie je waar op je site moet zetten? Uitgebreid gebruiksonderzoek geeft antwoord op die vragen.

Gebruiksonderzoek is ervoor bedoeld om je bezoeker beter te leren kennen. Dan kun je namelijk beter inspelen op zijn of haar behoeftes en wensen. Zeker wanneer je nieuwe producten of diensten wilt opzetten, moet je weten wat de behoeftes van je doelgroep zijn. 

Gebruiksvriendelijke website

Voordat je een nieuwe website neerzet, moet je daarom goed stilstaan bij twee zaken. (1) Wat wil de bezoeker zien op je website? (2) En naar welke informatie is hij of zij op zoek? Hoe je inspeelt op de wensen en behoeftes van gebruikers bepaalt het succes van je website.

Aannames doen is een grote valkuil

Om je bezoeker goed te leren kennen, is het doen van gebruiksonderzoek essentieel. Afhankelijk van de focus van je website, kun je kiezen voor verschillende vormen gebruiksonderzoek.

Maar kun je dan niet op basis van je ervaring met klanten zelf bepalen en inschatten wat ze graag willen? Het antwoord is volmondig “Nee!”. Het doen van aannames is erg gevaarlijk. Wanneer je je aannames niet toetst met de gebruikers, zul je achteraf altijd voor (vervelende) verrassingen komen te staan. Sorry voor de woordkeus, maar assumption is the mother of all fuck-ups.

Website testen

Al laat je jouw website maar testen door één persoon: opeens vallen je dingen op die je normaal over het hoofd ziet. Eén ding is zeker: met nul proefpersonen achterhaal je 0% van je problemen.

Ga jij voor een zo gebruiksvriendelijk mogelijke website voor jouw bezoeker? Ik laat je graag de mogelijkheden zien in de wereld van usability!

Liza Okken
Communicatiemedewerker usability en conversie

Samen jouw website gebruiksvriendelijker maken?


 


* verplichte velden