Drie tips voor een leesbare tekst die overtuigt!

Door PuurIDee

“Yamajaajaajippiejippiejee”, “Retteketet, naar Beter Bed”... Volledig inhoudsloze slogans, maar tóch werken ze. Mensen zijn erg vatbaar voor ritme: zodra een tekst goed klinkt, komt deze overtuigender over. Hierbij drie tips om jouw bedrijfsteksten overtuigender te maken.

Tip #1: De heilige drie-eenheid

Al het goede komt in drieën. Waarom een zogenaamde ‘drieslag’ zo goed werkt, daar is geen sluitend antwoord op. Maar op de een of andere manier voelt iets meer afgerond als het in drievoud komt. En het doet wonderen voor het ritme in je tekst.

Noem je voorbeeldtoepassingen van jouw product? Verzin er dan drie:

Gebruik onze service op vakantie, op kantoor, of gewoon lekker thuis!

Los je een probleem op? Gebruik dan twee zinnen voor het probleem en de derde voor de oplossing:

Ook zo’n last van ...?

En alles al geprobeerd?

Neem contact op met ... voor ...

Ook slogans worden onsterfelijk in drie woorden:

Heerlijk, helder, Heineken

Veni, vidi, vici

Yes, we can

Tip #2: Let op de lengte van zinnen

Vaak komt het voor dat je teveel wilt zeggen in een zin. Dat werkt averechts: bij een te lange zin haken mensen snel af en krijgen ze de inhoud niet mee. Heb je toch een keer een lange zin? Breek deze dan in tweeën op door een punt of een vraagteken.

“Het voordeel van ons product is naast de goedkope prijs dat het een handzaam model is, goede technische mogelijkheden en een mooi uiterlijk heeft.”

Wordt:

“Het voordeel van ons product? Naast de goedkope prijs is het een handzaam model, heeft het goede technische mogelijkheden en een mooi uiterlijk.”

Mocht het een keer voorkomen dat je een langere zin gebruikt, dan is dit ook geen probleem. Zolang je in de zin maar snel tot de kern komt, en je ‘m hardop in één adem uit kunt lezen. Onze hersens hebben dezelfde ‘adempauze’ nodig als onze longen. Zorg daarnaast dat je een lange zin altijd afwisselt met een korte zin, zodat de lezer weer even tot rust komt.

Tip #3: Zet je tekst eens op rijm

Er zijn heel veel elementen die ritme bepalen. De lengte van woorden en zinnen, waar de klemtoon ligt, wat de boodschap is en nog veel meer. Het kan daardoor erg lastig zijn om het ritme van je tekst onder controle te krijgen.

Wat voor sommige mensen kan helpen, is je tekst op rijm te zetten. Als een zin te lang is of een klemtoon valt verkeerd, rijmt een zin opeens niet meer goed. Ook al is het niet altijd een goed idee om je uiteindelijke bedrijfstekst op rijm te zetten, je kunt er hiermee direct achter komen waar het ritme van een tekst door wordt bepaald.

Lekker leesbaar

Met deze tips moet het lukken om je tekst lekker leesbaar te maken. Twijfel je toch nog over een tekst die je hebt geschreven? De beste test is om zelf hardop terug te lezen. Je merkt meteen wat niet lekker loopt, waar je over struikelt en waar je aandacht afdwaalt. Succes!

Stel je vraag of maak een afspraak