De roze sok valt op

Door PuurIDee

Elk bedrijf heeft een roze sok. Dat ene element waardoor mensen jou onthouden. Want hoeveel grijze sokken je ook verkoopt en hoe goed de kwaliteit ook is, iedereen heeft het over die roze.

Vaak is de roze sok iets waar je zelf misschien niet eens heel gelukkig mee bent. De winstmarge is meestal niet erg hoog en soms kost het zelfs geld. Toch is het wel datgene waar mensen je aan herkennen. Het is dat huisgemaakte appelgebak waarvoor mensen speciaal op de fiets stappen naar het lokale café; het is die handige gratis app waar mensen je bedrijf van kennen.

Plop!

Een bedrijf met een hele duidelijke roze sok is bierbrouwerij Grolsch. Sinds 1897 verkopen ze hun iconische beugelfles. Je weet wel, die met die typerende ‘plop’ bij het openen. Naarmate het handwerk verdween uit het productieproces, werd het steeds duurder om de beugel te blijven produceren. Maar wat er ook gebeurde, de beugelfles bleef. Waarom? Omdat het de wens van de bierconsument is om te genieten van een authentiek, vanuit het ambacht gemaakt product. En daarnaast is de plop hét onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrerende biermerken. 

Wat is jouw roze sok?

Een belangrijke voorwaarde voor je roze sok is dat hij staat voor iets dat typerend is voor jouw bedrijf. En dat je hem optimaal inzet door in te haken op de aankoopmotivatie van de klant. Op welke manier maakt jouw product zijn leven net even makkelijker of beter? De beugel staat bijvoorbeeld symbool voor vakmanschap, een kernwaarde van de Twentse bierbrouwer. En hij is zo succesvol omdat ‘ie hét startmoment is van het genieten van een ambachtelijk biertje. Het is dus belangrijk om jouw toegevoegde waarde te ontdekken. Wat onderscheidt jou van andere bedrijven? Maak jij de beste producten, ben jij de creatiefste denker of lever je de goedkoopste diensten? Kortom, waar ben jij de ...ste in?

Stel je vraag of maak een afspraak