De kunst van verhalen vertellen

Door PuurIDee

Storytelling. Een marketingwoord voor wat we eigenlijk iedere dag doen? Misschien. Toch vergeten veel bedrijven hoe belangrijk het is om dat verhaal te vertellen. En de bedrijven die het doen zijn niet altijd de beste verhalenvertellers. Hoe het wel moet? Vorige week presenteerde reclamecollectief RA*W Amsterdam “De Kunst van Verhalen Vertellen”.


Storytelling: elke onderneming zijn eigen verhaal

Of het nu gaat over de oorsprong van een product of de passie van de ondernemer; elke onderneming heeft z’n eigen verhaal. In het kantoor van Mr. Prezident werd de avond gevuld door drie inspirerende sprekers met ieder hun eigen kijk op presenteren:

  • Facebookpoëet René Oskam;
  • Presentatiewonder Mr. Prezident;
  • Jochem van den Berg, hoofdredacteur De Speld.

De kracht van kort

De avond startte met René Oskam, ideale woordvoerder van De Luie Generatie. Als dichter voor onder andere HBO en Mindshakes had hij een helder punt: ons prehistorische brein is niet gemaakt om heel veel dingen tegelijk te kunnen doen, dus probeer niet teveel informatie te vertellen. Hij had ook wat statistieken als bewijs, maar had eigenlijk geen zin om hier teveel over te zeggen omdat hij zich hier niet goed in had verdiept. Ironisch.

Afbeeldingsresultaat voor rene oskam
Een van de populaire korte gedichten van Facebookpoëet René Oskam


Maar ook uit ervaring weet je dat het klopt: als je achter een computer of mobiel zit, komen er zoveel prikkels binnen dat het soms lastig is om de aandacht erbij te houden. Maak het je lezer dus zo makkelijk mogelijk! Want ook copywriters weten: hoe makkelijker een tekst leest, hoe vatbaarder de lezer is voor je retoriek. Concrete tips:

  • Houd teksten kort;
  • Gebruik makkelijke woorden;
  • Hanteer een duidelijke structuur (intro – midden – conclusie) en wees to-the-point;
  • Schrijf eens in rijm; dat helpt om het ritme van een tekst beter te begrijpen.

 

 

 

Vergeet PowerPoint, ontdek de mogelijkheden van Prezi

Hierna volgde Mr. Prezident, gastheer van vanavond en het eerste Prezi-designbureau ter wereld. “Prezi, dat zijn toch die presentaties waar je zeeziek van wordt?”, begint mede-oprichter en grafisch vormgever Paul van Hattem: “Vijf jaar geleden verklaarde iedereen me voor gek: toen wist ik dat ik goed zat.”

Het kantoor van Mr. Prezident in een voormalige kerk in Amsterdam


Inmiddels heeft Mr. Prezident met haar prachtige presentaties zelfs een kantoor in New York en Singapore. Maar het is niet alleen design dat een presentatie kan maken of breken: het gaat om de combinatie van spreker en presentatie. Maak gebruik van je sterke punten, sta stil bij je mindere punten en ondersteun je praatje met een paar trucjes.

Inspiratie nodig? Bekijk dit fantastische filmpje over hoe je je publiek pas echt goed bespeelt:

Humor en zelfspot voor merkreclame?


Het evenement werd afgesloten door Jochem van den Berg, hoofdredacteur van satirisch nieuwsplatform De Speld: “Ik voel me nu wel heel knullig met m’n powerpointpresentatietje.” Uit zijn verhaal over ‘branded content’ proef je dat De Speld op dit moment worstelt met hoe het concept ook commercieel aantrekkelijk kan worden. De Speld & Partners maakt op dit moment video’s voor merken als Tele2 en KPN.

Het duurde niet lang of de presentatie maakte plaats voor vragen uit het publiek. Doet sponsoring geen afbreuk aan de grap? Ben je dan niet ‘gewoon’ een reclamebureau? Kritische vragen die Jochem al had voorzien: “In Amerika is er al jarenlang een mooie mix van humor en commercie, maar in Nederland zijn we daar blijkbaar erg gevoelig voor...”

Een voorbeeld van 'branded content' voor Tele2 door De Speld & Partners

Verhalen vertellen: een vak apart

Een gevarieerde avond, met drie interessante invalshoeken. Waar René Oskam opviel door z’n gespeelde desinteresse, was Mr. Prezident vooral visueel indrukwekkend. De afsluiter van de avond bood daarnaast een mooie inkijk in de commerciële koerswijziging van De Speld. Maar om nu te zeggen dat we iets nieuws hebben geleerd als het gaat om de kunst van verhalen vertellen...  

Het volgende event van RA*W Amsterdam is op 16 en 17 september in de Ziggo Dome en biedt een unieke kans. In een aantal workshops zullen deelnemers de hersens kraken over de marketing van Ziggo. Het beste idee wordt misschien wel gebruikt in hun volgende campagne!

Johan Stolk
Copywriter

Stel je vraag of maak een afspraak