De beste schrijfstijl voor jouw website? Bepaal uw tone of voice!

Door PuurIDee

Hoe spreek jij jouw doelgroep online aan? Doe je dit met ‘je’ of ‘u’? Wat is gepast en wat niet? Wat is goed en wat is fout? Het ultieme antwoord: je kan het niet fout doen, mits je er goed over nagedacht hebt! Tenzij je beide aanspreekvormen in dezelfde tekst gebruikt, zoals bovenstaande titel. Ja, dat is nogal… pijnlijk.

Terug naar de kern
Hoe bepaal je of je ‘je’ of ‘u’ gebruikt? Allereerst is het belangrijk om terug te gaan naar de kern. Bepaal wat het doel van jouw website is. Meestal zal dit voornamelijk informeren zijn. Toch is informeren alleen niet genoeg. Je moet de doelgroep zo aanspreken, dat ze geboeid blijven en jouw informatie ook daadwerkelijk willen lezen. Zeker in het overbevolkte online landschap is het belangrijk om op te vallen.

Wanneer je niet alleen wil informeren, maar ook producten wil verkopen, is opvallen al helemaal essentieel. Hoe spreek je de doelgroep dan aan? Begin eerst eens met contact maken. Dat kan bijvoorbeeld met een klein grapje (zie onze pijnlijke titel). Vind je het prettig om in dit grapje ‘u’ te gebruiken? Dan mag dat! Toch is de kans groter dat klanten zich prettiger voelen wanneer zij met ‘je’ worden aangesproken. 

De taal van je doelgroep
Spreek de taal van je doelgroep. Bang dat je niet professioneel genoeg overkomt wanneer je ‘je’ gebruikt? Professionaliteit zit niet in formaliteit. Wanneer je de klant goed uitlegt wat je doet en welk voordeel de klant hieruit haalt, ben je toch professioneel? En dan kun je denken; ik heb het over een vrij serieus en gevoelig onderwerp, daar hoort toch ook een formele toon bij? Het belangrijkste is, zeker wanneer jouw dienst of product een gevoelig onderwerp betreft, dat de klant zich op z’n gemak voelt. Vertrouwen blijkt vaak het lastigste wat er is. Stel jezelf eens de vraag: wie vertrouw ik? Met wie zou ik in zee gaan? Met iemand waarmee ik een klik voel en waarbij ik mezelf kan zijn? Of met iemand waarbij ik een zekere ‘zakelijke afstand’ voel? 

Een risicovolle taak
Veel mensen vinden het dus prettiger om met ‘je’ aangesproken te worden. Het is misschien spannend, maar het grootste risico is om geen risico te nemen. Heb je toch écht het gevoel dat jij jouw klant met ‘u’ aan moet spreken? Volg dan je gevoel. Zolang jij jouw tone of voice consistent uitvoert, ben je al goed bezig. 

Twijfel je of weet je niet zo goed hoe jij jouw klant het beste kunt aanspreken? Bespreek het dan eens met een van onze collega’s. Samen kunnen we bepalen wat de taal van jouw doelgroep is. Dan weet je zeker; ik zit goed.

Stel je vraag of maak een afspraak