Steeds meer bezoekers op jouw website via smartphones! Moet je de website hiervoor aanpassen?

Klik voor een vergroting

Toon alle nieuwsberichten

Smartphones hebben het gedrag van de consument veranderd. Bijna de helft van de mensen voert elke dag zoekopdrachten uit op hun smartphone. De telefoon is daarmee in veel gevallen een vervanging geworden van de computer. Dit betekent dus dat men ook jouw website bezoekt via een smartphone. Het is daarom zaak om de website goed op orde te hebben, óók voor mobiel gebruik. Een ‘normale’ website is namelijk niet altijd gebruiksvriendelijk en toereikend voor mobiel gebruik. (meer informatie over een optimale website voor mobiel gebruik lees je op onze website).

Smartphone onderdeel geworden van ons dagelijks leven
De smartphone is onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Niet alleen meer bellen en sms’en we met de telefoon, maar ook e-mailen, spelletjes spelen, surfen op internet en online winkelen nemen een groot deel van onze tijd in. Bovendien blijft het aandeel smartphonegebruikers maar groeien. In het eerste kwartaal van 2011 had 33% van de Nederlanders een smartphone en in 2012 was dit percentage al 43%.

Een paar weetjes over het gebruik van de ‘slimme telefoon’:

  • 43% van de Nederlanders heeft een smartphone
  • 64% van de Nederlanders heeft zijn of haar smartphone de afgelopen zeven dagen iedere dag gebruikt.
  • 67% gaat niet zonder smartphone de deur uit
  • 17% van de Nederlanders zou liever hun tv opgeven dan hun smartphone

Vooral in de detailhandel, de horeca en de reissector is het van belang om de ontwikkelingen van mobiel internetten in het oog te houden, want productinformatie, informatie over de horeca en reisinformatie worden het meest gezocht via de smartphone. Bovendien ondernemen bezoekers vervolgens gerichte acties die consequenties hebben voor je bedrijfsvoering. 41 % neemt contact met een bedrijf op na het online bezoek, 52% bezoekt daadwerkelijke de organisatie (online in een webshop of op locatie) en misschien wel het belangrijkst is dat ruim een kwart van de mensen daadwerkelijk een aankoop doet. Weet jij hoeveel bezoekers jouw website via een telefoon of tablet bezoeken? Ga het na in je statistieken. Wellicht is het naar aanleiding daarvan raadzaam enkele aanpassingen te doen in het ontwerp.

Een andere manier van winkelen door smartphones
Doordat men altijd en overal toegang heeft tot het internet kan men zich te allen tijde oriënteren op producten en diensten. Thuis, onderweg en op het werk verricht men al zoekacties. Dit mobiel oriënteren leidt vervolgens tot aankopen via de computer, in de winkel of zelfs via de smartphone. Nadenken over wat er op je website staat is daarom heel belangrijk. Mensen zoeken dus vooral contactgegevens en productinformatie. Heb jij dit al in de spotlights staan op jouw website? Of moet de bezoeker misschien zoeken?

Contact leggen met de consument via de smartphone
Het contact met de consument is geen eenrichtingsverkeer. De klant zoekt jou, maar de smartphone geeft ook de uitgelezen mogelijkheid om als bedrijf contact met de klant te zoeken, bijvoorbeeld via een app of sociale netwerken. Wetende dat 70% van de Nederlanders sociale netwerken bezoekt en dat 45% dit zelfs minimaal één keer per dag doet, zijn er volop kansen om zelf ook een plek in het netwerk van je klant te veroveren.

(Bron: Google onderzoeksresultaten)