De 5Aís voor socialmediamarketing

Klik voor een vergroting

Toon alle nieuwsberichten

De marketingmix bestaande uit de 5P’s product, prijs, plaats, promotie en personen zijn al jarenlang een begrip in de marketingwereld. In deze mix gaat men ervan uit dat alles vanuit de producent gebeurt. De producent heeft alle kennis over het product, bepaalt de prijs, kiest de distributiekanalen en maakt reclame. Van interactie met de doelgroep en klant is in dit model geen sprake. Veranderingen in de markt en de opkomst van social media hebben echter voor een verschuiving van de verhoudingen gezorgd. De consument zoekt nu juist veel interactie met zowel de medeconsument als de producent. Hoog tijd dus om ook met een andere blik naar het marketingmodel te kijken. Worden de 5P’s van marketing de 5A’s van socialmediamarketing?

Wat zijn de 5A’s en hoe kun je ermee werken?

Actie is helder
Wees actief en transparant. De kracht van een (sociaal) netwerk is dat men elkaars input is en levert. Je deelt kennis, krijgt prikkels en stelt vragen als dat nodig is. Er is altijd wel iemand in je netwerk die de kennis bezit om jou een antwoord te verschaffen. Wees daarom altijd helder over je acties, zodat mensen met je mee kunnen denken.

Alert op veranderingen
Wees alert op veranderingen in jouw omgeving. Wat verandert er voor jou en voor je doelgroep? Denk vervolgens altijd na over hoe je hier als bedrijf op in kunt spelen.

Aandacht voor je volgers
Social media heten niet voor niets ‘sociale’ media. Interesse hebben in wat anderen willen, denken en beleven is de drijvende kracht achter het fenomeen. Wil je succesvol zijn met social media, dan moet je dus aandacht hebben voor de leden van je sociale netwerk.

Ambassadeurs verspreiden het woord
De promotie van je producten of diensten kun je gerust overlaten aan je klanten. Wanneer zij tevreden en enthousiast zijn, en dat is dan ook de voorwaarde, dan zullen zij ambassadeurs van jouw bedrijf worden. De interconnectie tussen de vele sociale media zorgt ervoor dat men constant met elkaar in verbinding staat en ervaringen kan delen. Zorg dat je klant tevreden over je is en hij zal mond-tot-mondreclame voor je verspreiden. Op die manier ben je met marketing bezig zonder veel kosten te maken.

Aantrekkelijkheid van het product
Klanten willen best moeite doen voor een aantrekkelijk product. Zorg daarom in eerste instantie altijd dat je optimale producten en diensten levert. Social media bieden hierin een nuttig handvat. Mensen praten namelijk online over jouw aanbod. Door te luisteren naar je klant weet je wat ze over je schrijven, waar ze tevreden over zijn en waar verbeterpunten liggen. Gebruik deze informatie om de aantrekkelijkheid van jouw product te optimaliseren. De prijs van je product mag dan best iets hoger liggen, omdat mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteit.

En dus…?
We kunnen zeggen dat de grootste verandering is dat er actieve interactie is tussen en met consumenten. Hoe ga jij hier mee om en speel jij al in op de 5A’s? PuurIDee ontwikkelt graag in samenwerking met jou een goed social media plan.