De huisstijl - een verhaal apart

Vergroot de foto

Hoe onderscheid je je van de concurrent? Wat maakt je uniek? Kortom, welk verhaal moet verteld worden in de huisstijl? Een goede huisstijl vertelt over de cultuur, mensen en doelstellingen van de organisatie.

De huisstijl: een verhaal apart

Natuurlijk moeten alle elementen de juiste doelgroep aanspreken en succesvol een boodschap overbrengen. PuurIDee start dan ook met een goede briefing en analyse. Hierin worden bijvoorbeeld doelgroep, gewenst imago en concurrentieprofiel vastgelegd. Na het ontwerpproces dient de huisstijl ook geïntroduceerd te worden aan de buitenwereld. De communicatiecampagne die hieraan bijdraagt kan ook door PuurIDee ontwikkeld worden.

Uiteindelijk moet een consequent gebruik van de huisstijl gewaarborgd worden. Dit kan onder meer door een huisstijlhandboek en een prettige samenwerking met ons team. Door elke uiting te laten opmaken binnen hetzelfde bureau, ontstaat een consistent beeld en wordt de huisstijl uniform toegepast.

De ontwikkeling van een huisstijl

Een huisstijl ontwikkelen we binnen de volgende projectvoortgang: 

  1. Briefing
    Wat verwacht je van de huisstijl, welke kant mag/moet het opgaan, hoe tevreden of ontevreden ben je nu?
  2. Analyse
    Welke concurrenten heb je, wat maakt hun huisstijl goed of juist minder goed, op welk vlak onderscheidt de organisatie zich, wat is de identiteit, welke doelgroepen moeten aangesproken worden?
  3. Presentatie concepten
    PuurIDee werkt een aantal concepten uit - twee, drie of meerdere - afhankelijk van de grootte van de opdracht. Op basis van de presentatie én evaluatie van deze concepten, ontstaat een helder beeld over de eisen die we kunnen stellen aan het definitieve logo.
  4. Ontwerp definitief logo
    Vanuit de presentatie worden alle opmerkingen verwerkt in het definitieve logo. In deze fase wordt de huisstijl doorgevoerd in het stationary pakket, in de kleurschakeringen (full colour, diapostief, dianegatief, e.d.) zodat in de toekomst de huisstijl op elke uiting goed verwerkt kan worden.
  5. Presentatie definitieve versie
    De definitieve versie van het logo wordt gepresenteerd om zeker te stellen dat het resultaat helemaal naar wens zal zijn.
  6. Huisstijlhandboek
    Om zeker te stellen dat de huisstijl consequent doorgevoerd wordt, worden de logo’s en varianten uitgewerkt in het huisstijlhandboek. Ook worden de huisstijlkleuren (PMS, Full colour, RAL) vastgelegd.
  7. Opmaak stationary pakket
    Het stationary pakket bestaat uit het huisstijldrukwerk: briefpapier, envelop en visitekaart. Op verzoek kunnen aanvullingen gemaakt worden, zoals with compliments card (zonder begeleidend schrijven), powerpointsheets, etc.
  8. Vooruitblik naar vervolgtraject
    De huisstijl moet geïntroduceerd worden, bijvoorbeeld bij medewerkers en klanten. 

Vraag PuurIDee naar de mogelijkheden voor de ontwikkeling van een huisstijl.